Vatten sprutade ut över gatan när en större vattenläcka på tisdagseftermiddagen upptäcktes på Järnvägsgatan i Tyringe. Hässleholms vatten stängde genast av vattnet för att minska risken att gatan underminerades och ställde ut en dricksvattentank på torget.
-Här är starkt trafikerat, så man får stänga av kvickt, annars kan gatan rasa och det finns även risk för översvämningar i husen, säger Thomas Nilsson, va-ingenjör på Hässleholms vatten.
Reparationsarbetet pågick hela natten och under onsdagen var vattnet delvis fortfarande avstängt medan två nya ventiler sattes in för att underlätta vid eventuella nya läckor.
Två hyreshus, banklokalen och den före detta macken blev utan vatten.
– Vi knackade dörr och berättade varför vattnet stängdes av, berättar Thomas Nilsson.
Arbetet kom igång först två timmar efter att vattnet stängts av eftersom kabelvisning dröjde och det finns en högspänninsledning ovanför vattenledningen.
– Om vi hade grävt av den hade folk även blivit utan el och banken utan fibernät, säger Thomas Nilsson.
Halva vägbanan fick stängas av på en längre sträcka eftersom omfattande grävning krävdes för att hitta och åtgärda läckan på tisdagskvällen.
– Vi gick bom på något ställe innan vi hittade läckan. Den är aldrig där vattnet sprutar upp, säger Thomas Nilsson.
Vid femtiden på morgonen var läckan lagad och vattnet på igen. Men det varade inte länge. Ett nytt arbetslag gick på för att byta ventiler. Hässleholms vatten informerade via kommunens Facebook-sida och sin hemsida. Under rubriken ”Störningar i vattenleveransen Järnvägsgatan, Tyringe” på hemsidan meddelades att det skulle bli avbrott i vattenleveransen på delar av Järnvägsgatan klockan 11-15 på grund av ventilbytet.
Enligt informationen kan viss grumlighet förekomma efter att arbetet är utfört.
– Spola tills vattnet är klart, är rekommendationen till berörda.
Thomas Nilsson konstaterar att ledningen är gammal och dålig, liksom många ledningar i kommunens nät.
– Men vi upptäckte att vi behövde byta ventiler och då är förutsättningarna bättre till en annan gång, säger han.
Han förklarar att det inte är så lätt att snabbt informera alla berörda.
– Vi fick lite bannor på Facebook, men vi gjorde så gott vi kunde. Det är svårare nu för tiden. Många går och tittar ner i sina telefoner och ser inte vad som händer på gatan. Sedan märker de att de inte har vatten i kranen och klagar på Facebook. Vi använder också sms-varningar, men då är det en del äldre som bara har mobiltelefonen på när de åker till släkten, så de ser inte det. Om vi har avisering via fast telefon är det ett 08-nummer som ringer och en del svarar inte på sådana.
Berit Önell