Kommunen säger nej till att sponsra Bjärnumskarnevalen i år.
Det meddelar tillväxtchef Mikael Kipowski i sitt svar på Bjärnums gymnastik- och idrottsförenings ansökan.
– Det faller inte inom ramen för våra sponsorkriterier, skriver han.
Hur bedömningen görs förklarar han inte. Karnevalsgeneralen Olle Davidsson hävdar att kriterierna visst uppfylls.
– Vi bedömer vad vi tycker att vi får mest ut av att sponsra, säger Kipowski till Frilagt.
Olle Davidsson är besviken.
– Tydligen är det andra områden som är viktigare. Jag kan inte förstå det, säger han.
Kommunens kriterier för sponsor- och marknadsföring är att evenemanget ska vara årligt återkommande, ha en potential att växa, vara ett tillfälligt större evenemang, vända sig till en regional/nationell publik eller deltagare, generera ekonomiska mervärden i kommunen, skapa positiv image för Hässleholm, förstärka Hässleholms profil och vision och skapa massmedial uppmärksamhet och synlighet i regional, nationell eller internationell press.
– Vi är med på alla de kriterierna, säger Olle Davidsson.
Bjärnumskarnevalen har lockat mellan 5 000 och 6 000 besökare de senaste åren, från både när och fjärran.
– Casinorevyn, Torsjö Live och Vittsjöfotbollen drar inte mer folk, säger Olle Davidsson.
Bevakningen i media brukar också vara stor, inte bara lokalt. Karnevalståget där makthavare och aktuella företeelser häcklas får i regel störst uppmärksamhet, men underhållning av kända artister står också på programmet. I fjol var dragplåstren Hasse Andersson och barnfavoriten Pidde Pannkaka, tidigare bland andra Charlotte Perelli och Lasse Berghagen.
Förra året fick Bjärnumskarnevalen ett sponsorbidrag på 25 000 kronor. Då hade kommunen planerat sin egen Hässleholmsfest samma helg, trots att även Hovdala horse trial och rally-SM var inbokade. Dessutom var det 50-jubileum för Bjärnumskarnevalen, vilket motiverade bidraget eftersom programmet var extra späckat och besökarna utifrån något fler.
Karnevalen har bara fått sponsorbidrag en gång tidigare, då kommunen på 1990-talet lade Hässleholmsfestivalen så att arrangemangen krockade.
Olle Davidsson sa vid förra årets karneval till Frilagt att föreningen inte skulle söka sponsorbidrag igen, ”inte utan att kommunen krigar med oss”. Men nu ansåg föreningen ändå det nödvändigt.
Enligt ansökan behövs bidraget som hjälp till annonskostnader. Där nämns också det så kallade ytterortsbidraget (tätortsbidraget) som föreningen får från kommunen, ett bidrag som inte ökat sedan det infördes för tio år sedan.
– Ökat har däremot kostnaderna för bland annat annonser, artister och hyror, skriver Bjärnums GoIF.
Olle Davidsson förklarar att föreningen verkligen skulle behöva bidraget.
– Vi behöver varenda krona. För inte så många år sedan blev vi påtvingade att sköta idrottsplatsen och året efter det sänktes bidragen för idrottsplatserna, säger han.
Förra året gick föreningen plus med 6 000 kronor. Då är kommunens bidrag på 25 000 kronor inräknat och karnevalen gick dessutom med sin största vinst någonsin, 200 000 kronor. I år kan det alltså bli kärvare.
Mikael Kipowski förklarar att det inte delas ut sponsorbidrag till alla föreningar som ansöker.
– Det fungerar inte så nu. Vi skriver sponsoravtal där kommunen får exponering mot en motprestation i form av sponsorbidrag. Vi söker också aktivt upp evenemang som vi tror kan utveckla kommunen, säger han.
Syftet är främst att stärka Hässleholm som varumärke.
Mikael Kipowski vill inte berätta hur bedömningarna av olika arrangemang görs utan hänvisar till kriterierna.
Men Bjärnumskarnevalen lever väl upp till alla kriterier?
– Vi gör en bedömning, vad vi tycker att vi vill sponsra. Det är en total bedömning. I år tycker vi inte att Bjärnumskarnevalen kan konkurrera med andra arrangemang som vi istället väljer att gå in i.
Han säger att Olle Davidsson kan kontakta honom om han har frågor om bedömningen.
– Den diskussionen tycker jag inte att vi ska ha i media, säger han.
Men allmänheten har väl också rätt att veta hur skattepengarna används?
-Ja, men det är bedömningar från fall till fall.
Kipowski säger dock att evenemang som pågår i flera dagar prioriteras, vilket även Bjärnumskarnevalen gör.
– Vi räknar med att deltagare i endagsevenemang spenderar 500-600 kronor per dag. Vid flerdagarsevenemang blir det 1 000-1 100 kronor per dag och vid kongresser 2 500-3 000 kronor per dag.
Hästevenemang prioriteras också.
– Vi vill gärna dra hästintresserade till Hässleholm, säger Mikael Kipowski.
Han tror inte att sponsorbidraget är avgörande för Bjärnums GOIF:s ekonomi.
– De lägger nog sin budget utifrån förutsättningarna, säger han.
Tillväxtavdelningens budget för sponsring är 250 000 kronor per år. När ett arrangemang väntas kosta mer än 75 000 kronor vänder avdelningen sig till kommunstyrelsen som kan ta upp beloppet som ett extraärende. På det sättet har både Hovdala horse trials och Torsjö live fått sina bidrag beviljade.
Mikael Kipowski betonar att kommunen inte dragit sig ur Bjärnumskarnevalen.
– De får fortfarande del av tätortsbidraget, säger han.
Tätortsbidraget ses nu över och avsikten är att räkna upp beloppen.
I år hålls Bjärnumskarnevalen den 18-19 augusti.
Berit Önell
2017 sponsrar Hässleholms kommun följande:
-Torsjö Live 175 000 kronor
-Hässleholms international horse trials på Hovdala 400 000 kronor plus 350 000 kronor i tjänster och lokaler
-Hästveda marknad 30 000 kronor
-Snapphanerallyt och Hässleholm GP 50 000 kronor
-Rock the night – the festival 35 000 kronor
-Casinorevyn – jubileum 50 000 kronor
-Vinslövs horsepower eventing days 20 000 kronor
-Med fötterna på jorden – fotoutställning 25 000 kronor
-Svensk biodlarförenings årskonferens 15 000 kronor