Rekordmånga deltagare är anmälda till årets Europaforum, i genomsnitt 200 personer per seminarium.
– Det har aldrig tidigare varit så många, en 30-procentig ökning, säger Lorenz Pucher, Europaforums chef, efter första seminariet på måndagen som behandlade framtidens europeiska infrastruktur.
Men först av allt, innan det officiella programmet började, presenterade Europakorrespondenten Rolf Gustavsson sin senaste bok.
Lorenz Pucher tror att det stora intresset i år beror på två saker.
– Augusti är trevligare än mars-april. I fjol var det lite färre, men då var det första gången i augusti. I år är hela Europa också extra intressant på grund av händelserna i Turkiet, Brexit, flyktingkrisen med mera, säger han.
Temat i år är Framtidens Europa. Det amerikanska presidentvalets påverkan på Europa och förhandlingarna om frihandelsavtalet, Rysslands ökande nationalism, migrationspolitiken och hoten mot pressfriheten i Europa är några av ämnena som tas upp.
Redan innan kommunstyrelsens ordförande Lena Wallentheim (S) hälsade välkommen i röda salongen berättade Rolf Gustavsson, prisbelönt tidigare utrikeskorrespondent med fokus på EU, om sin nya bok som kommit till med inspiration från Europaforum i Hässleholm.
Boken Europeiska episoder kom från tryckeriet i Finland så sent som i fredags.
– Det var många som ville att jag skulle skriva den. Själv ville jag egentligen inte. Det är svårt eftersom det är ett rörligt mål, det händer en massa saker hela tiden, förklarar han vid en glest besökt pressträff i en av kulturhusets föreningslokaler.
Han skriver om händelser under 20-30 års tid.
– Det är just en samling episoder, subjektiva intryck, ingen analys, den får andra göra, säger han.
Han har dock försökt hitta de stora linjerna och samtidigt vara personlig. Här finns mycket som inte platsade i nyhetsartiklarna. Exempelvis berättar han om hur svenskar manövrerats bort från topptjänster inom EU och hur européerna själva ställt till en del av de problem som lett till flyktingkatastrof, terrorism med mera.
– Jag har också fått med en hel del elakheter mot de stora personligheterna som jag träffat. Men om man ska vara elak måste man börja med sig själv. Om jag bekänner mina egna brister går det lättare, annars kan jag uppfattas som arrogant, så jag börjar med att jag var med på de viktiga sakerna och missade allt väsentligt. Det är bara att erkänna, säger han.
Det han syftar på är det första europeiska toppmöte han bevakade, 1985 i Milano. Då antogs den så kallade vitboken om EU:s inre marknad, en historisk vändpunkt som Gustavsson inte var ensam om att inte förstå betydelsen av förrän långt senare.
Johan Hammarqvist, kommunikationschef på Eolus vind, ledde seminariet där Lena Wallentheim samtalade om höghastighetstågen med två företagare, Michael Stjernquist, vd på Ikea AB, och Peter Lund, koncernchef på Bergendahls.
Samtliga var rörande överens om att höghastighetsjärnvägen löser de flesta problem.
– Effekten kan bli lika stor som när den första järnvägen kom för 150 år sedan, sades det också i Region Skånes bildspel Byggstart Skåne som Lena Wallentheim visade i inledningen.
Hon konstaterade att projektet fått kritik för att det blir dyrt, 230 miljarder efter att en del kostnader sparats bort.
Hon förklarade att det inte räcker att rusta upp den befintliga järnvägen eftersom ett av huvudproblemen är att spåren är fullbelagda.
Lena Wallentheim förklarade också att den demokratiska processen är ”oerhört viktig”.
– Det har varit en förhandlingssituation hittills. Vi kan inte gå ut och prata när vi sitter vid förhandlingsbordet, men nu har vi kommit så långt att vi har en annan möjlighet att nå ut till medborgarna så att människor kan bli uppdaterade om vad som händer, sa hon.
Med de nya regionala snabbtågen skulle sträckan Hässleholm-Älmhult bara ta 15 minuter, till nytta för Ikea som har många medarbetare som pendlar till jobbet med tåg.
Michael Stjernquist berättade att cirka 2 500 av de 4 700 anställda i Älmhult pendlar till jobbet, de flesta söderifrån.
– Idag är det inte hållbart på grund av de problem järnvägen har, sa han och förklarade att både regionala höghastighetståg på en förstärkt stambana och Sydostlänken mot Blekinge för godstrafiken är viktiga för Ikeas framtid.
Bergendahls har få medarbetare som tågpendlar, men Peter Lund förklarade att en utbyggd järnväg är mycket viktig för företaget.
Logistiken är avgörande för företagets varutransporter. Idag går allt gods på lastbil.
– Tio procent av volymen skulle kunna gå via järnväg, sa han.
Både han och Michael Stjernquist betonade att bostadsbyggandet som är kopplat till höghastighetsbanan inte kan vänta tills järnvägen ska vara klar 2035. 7 000 bostäder ska byggas i Hässleholm och Kristianstad.
– Jag önskar att Hässleholm hade börjat bygga bostäder nu, sa Peter Lund.
Lena Wallentheim försäkrade att mycket redan är på gång.
Under måndagseftermiddagen var temat ekonomi, frihandel och investeringar. Bland de medverkande var bland andra EU-kommissionär Cecilia Malmström, EU- och handelsminister Ann Linde och tidigare finansministern Anders Borg, numera ordförande i Global Financial System Initiative, World Economic Forum.
Berit Önell