I början av sommaren fick tjugo Hässleholmsungdomar möjlighet att starta eget företag med kommunens hjälp. Nu är det dags att avsluta sommarens projekt.
– Vi ser givetvis gärna att ungdomarna fortsätter med företagen, som hobby, säger Roger Höjendal, näringslivssamordnare på Hässleholms kommun.
I början av sommaren fick de blivande företagarna gå en veckas introduktionskurs i entreprenörskap under Roger Höjendals och Andreas Roxhags ledning. Ungdomarna fick bolla sina idéer med varandra och med handledarna, de fick lära sig grunderna i bokföring och marknadsföring.
Förutom lön har företagarna fått ett startkapital på 2 000 kr var. Allt från service för äldre, fotografering, försäljning av glass och jordgubbar, till musikunderhållning har funnits med som affärsidéer.
18-årige Casper Thimansson från Bjärnum har valt att jobba med webbdesign och hemsidor. Han bygger upp hemsidorna helt från grunden och utgår inte från de färdiga mallar som finns att tillgå på internet. Det innebär att han fått lägga mycket tid på programmering.
– Jag tycker det har gått bra, säger han, när han glatt visar upp resultatet av all sin möda på sin bärbara dator.
– Jag vill att det jag gör ska sticka ut från mängden, betonar Casper. Det ska vara skräddarsytt. Dessutom fungerar det som ett arbetsprov som kan ge mig nya jobb.
Har du inte känt dig ensam med det här?
– Nej, det har varit skönt att jobba själv. Jag har kunnat jobba i min egen takt, utan stress, säger Casper.
Caspers projekt har handlat om att bygga upp en digital meny med olika viner till restaurang Surbrunnsparken i Ystad. Tanken är att kunderna ska kunna välja bland dryckerna direkt på en läsplatta, istället för att bläddra i en trycksak. Caspers nästa projekt är att bygga upp en hemsida där han marknadsför sig sig själv och sitt företag.
Anton Fors, Emelie Fält, Linnea Axelsson och Julia Strandberg har däremot jobbat väl sammansvetsade i ett team. Deras sommarjobb innebar att vara gatumusikanter, med Kulturskolan i Hässleholm som arbetsgivare. För det mesta har de framträtt i Gallerian i Hässleholm, men de har även spelat på Stortorget.
– Vi har fått en del positiva kommentarer när vi spelat, berättar 17-åriga Linnéa Axelsson från Nävlinge. Förutom timlönen har vi tjänat rätt mycket extra, genom att sätta fram en hatt. Rent musikaliskt har vi gjort framsteg och blivit så mycket säkrare, eftersom vi var tvungna att träna och spela så mycket tillsammans. Genom att vi skulle samarbeta så var vi också tvungna att vara ganska flexibla allihop. Det har fungerat bra.
Vad Linnea ska göra i framtiden efter gymnasiet vet hon inte. På frågan om hon kan tänka sig att bli egen företagare, svarar hon:
-Ja, absolut.
Under onsdagen är det dags för de unga entreprenörena att utvärdera sina projekt när de samlas igen under ledning av sina handledare. Efter den lokala utvärderingen är de inbjudna till en avslutningscermoni i Lund. Totalt 150 ungdomar i Skåne har jobbat utifrån samma koncept. Sponsorer bakom satsningen i Hässleholms kommun är Region Skåne, Sparbanken och Länsförsäkringar.
Text och foto: Urban Önell