Torsjö Live gick med drygt en halv miljon i förlust i år. Men det är inget som får festivalgeneralen Mats Gunnarsson att fundera på att lägga ner.
– Tvärtom, det är en fullt hanterbar förlust och arrangemanget var bättre än någonsin. Janne Schaffer sa att det här var Sveriges bästa festival. Då vet vi att vi gör rätt, säger han medan han kör lastbil på festivalområdet i ösregnet på tisdagseftermiddagen.
Snart är det undanplockat och städat igen på ängen vid gården mellan Tyringe och Västra Torup. Men det lär inte dröja länge innan förberedelserna är igång inför nästa års festival.
Mellan 5 100 och 5 200 personer besökte Torsjö Live i år. För att ekonomin skulle gå ihop hade 6 000 behövt komma. Men förlusten var ändå mindre än i fjol då faktiskt 6 000 personer kom.
Nu blev förlusten mellan 500 000 och 600 000 kronor.
– Vi har blivit bättre på att förhandla och pressa leverantörer och även fått ner artisternas gage, förklarar Mats Gunnarsson.
Han tycker dock att många artister tar lite för mycket betalt.
– Det bidrar till att många festivaler går med förlust eller lägger ner, säger han.
För Torsjö Lives del tar kostnaderna för artisterna ungefär 40 procent av budgeten.
– Det är ju huvudgrejen och vi måste ha några dragplåster. Det är klart att vi hade kunnat lägga lite mindre på övriga artister. Samtidigt vill vi att det ska vara bra artister överlag och vi tycker att vi lyckats få bra kvalitet även på de mer okända artisterna, säger Mats Gunnarsson.
Han är mycket nöjd med det mesta på årets festival.
– Det var lyckat med båda scenerna. Tiderna hölls extremt bra, på minuten, och det är ovanligt på festivaler, men en del av vår kvalitetsimage. Personalen är suverän. Vi har hittat de nyckelpersoner och även de volontärer som vi behöver. Vi är nästan i mål med hela arrangemanget, någon sladd eller skylt kan ha hamnat på fel ställe, men det är bara detaljer som kan förbättras nu, säger han.
Nu väntar en analys av varför antalet besökare minskade i år.
– En huvudförklaring är nog att det var för många andra arrangemang samtidigt. Vi hade samma datum för tredje året. Diggiloo tog tyvärr inte hänsyn till oss i sin planering, men hade också mindre publik än vanligt. Det drabbar alla, säger Mats Gunnarsson.
Publiken räcker inte riktigt till två arrangemang i Kristianstad, två i Åhus, ett i Landskrona och ett i Helsingborg samtidigt, förutom Torsjö Live. I maj lanserades också Hässleholmsfesten i Hässleholm i augusti , vilket kan ha påverkat biljettförsäljningen.
Vädret spelar förstås också roll.
– Hade det varit fint väder hade vi kanske sålt 1 000 biljetter till. Men vi vet inte hur det är när det är fint väder för det har vi aldrig haft, säger Mats Gunnarsson.
Berit Önell