Får inte höja p-avgifter för att få in pengar – intäkter på 7,2 miljoner

Får inte höja p-avgifter för att få in pengar – intäkter på 7,2 miljoner

Bromma kommun fick bakläxa på sina parkeringsavgifter för att de inte var tillräckligt utredda och motiverade. Hässleholms kommun har inte heller utrett behovet av avgifter för att få balans mellan tillgång och efterfrågan på parkeringsplatser. Enligt lag får avgifter bara tas ut för “trafikens ordnande”. Inte för att täcka kostnader för drift och underhåll eller anpassa sig till andra kommuner, motiveringar som fanns med i handlingarna inför beslutet. Däremot får avgifterna gå plus.

Hässleholms kommun räknar med att få in 7,2 miljoner kronor på parkeringsavgifter i år. Höjningen av avgifterna och utökningen av det avgiftsbelagda området ger en ökning med 2,3 miljoner jämfört med förra årets intäkter. Hela parkeringsverksamheten väntas gå med plus, liksom i fjol.

Bilden visar parkeringszonerna i Hässleholms centrum.
Det gröna området är den tidigare avgiftszonen, de lila visar de nya områdena.

ANNONS

Annons om att stödja Frilagt

Kommunfullmäktige beslöt i november efter livlig debatt om höjda parkeringsavgifter och utökning av de avgiftsbelagda zonerna från den 8 januari. Vid fullmäktige i januari blev frågan åter aktuell genom en interpellation från oppositionsrådet Hanna Nilsson (SD) till tekniska nämndens ordförande Urban Widmark (M). Hanna Nilsson frågade bland annat varför avgifterna höjdes om de redan stred mot kommunallagens självkostnadsprincip eftersom parkeringsverksamheten gick plus. Hon ville också veta vad Widmark menade med sitt uttalande i november om att kärnverksamheterna skulle drabbas om höjningen inte genomfördes. Hon fick inga raka svar, men hänvisningar till andra lagar, främst lagen om kommuners rätt att ta ut avgifter för vissa upplåtelser av offentlig plats från 1957.

”Gratis så länge det inte är trängsel”

Det var denna lag som Brommabon och trafikexperten Jan Söderström använde när han överklagade sin kommuns beslut om nya parkeringsavgifter. Han var tidigare chef för sektionen för trafik och infrastruktur på Sveriges kommuner och landsting och har också utbildat kommuner i parkeringsjuridik.

Transportstyrelsen gav honom rätt och parkeringsavgifterna upphävdes på nära 300 gator i Bromma. Men vad som gäller är inte solklart.

– Det vet inte ens högsta instans, säger Jan Söderström till Frilagt.

– Om man läser förarbetena noggrant så har åtminstone jag och många med mig kommit fram till att man får ha avgifter för att skapa balans mellan utbud och efterfrågan på parkeringsplatser. När det är trängsel ska man kunna reglera med avgifter för att de som har störst nytta av det ska få parkera, exempelvis i ett centrum. Avgifterna får vara hur höga som helst så länge de fyller syftet och man får använda intäkterna hur man vill, säger han.

Men. Allmän mark ska användas för allmänheten på bästa sätt.

– Parkeringar ska vara gratis så länge det inte är trängsel. Avgifter är en samhällsekonomisk nackdel, säger Jan Söderström.

Bilden visar parkerade bilar på en villagata.
Parkering ska vara gratis när det inte är trängsel, exempelvis på villagator.
Foto: privat

Det kostar att installera betalsystem och övervaka.

– Kommuner ska inte skicka ut parkeringsvakter om det inte behövs.

– Även om det är trängsel är avgifter inte enda lösningen. Man kan använda p-skiva, till exempel utanför butiker där det är full fart hela tiden.

Bilden visar arbete med en p-automat.
Det kostar att installera parkeringssystem. Här uppgraderade Klara Nordh från företaget Flowbird parkeringsautomaten utanför Stadshuset i Hässleholm 2019. Foto: Berit Önell

Att kommuner i närheten har högre avgifter är enligt Jan Söderström inte relevant.

– Haha. Inte ett dugg. Det är rena skämtet!

Får inte vara en intäktskälla

Han förklarar att självkostnadsprincipen inte gäller för parkeringsavgifter. Men att varna för att kärnverksamheter drabbas om inte avgifterna höjs håller inte heller.

– Rent struntprat. Det visar bara att man inte kan lagstiftningen. Parkeringsavgifter får inte vara en intäktskälla. Det är otroligt tydligt i lagstiftningen, säger Jan Söderström.

– Innan man lägger förslag till parkeringsavgifter ska kommunen utreda var det finns behov. Bromma hade inte utrett behovet.

Samma sak gäller för Hässleholms kommun.

– Jag tror att det hade blivit ganska svårt för kommunen i ett överklagande, säger Jan Söderström.

Det är dock för sent att överklaga Hässleholms kommunfullmäktiges beslut i november.

Tekniska nämnden beslöt den 16 januari att föreslå ett tillägg till den nya taxan för att boende på T4 ska få billigare månadskort. De betalar idag drygt 850 kronor i månaden för att parkera på den gamla kaserngården, men föreslås få betala 250 kronor, liksom boende i avgiftszonerna.

Årets budget för parkeringsverksamheten väntas sluta med ett överskott på 2,9 miljoner kronor. 2024 blev det ett plus på 750 000 kronor, 350 000 kronor mer än budgeterat. 4,9 miljoner kronor kom in i parkeringsavgifter, nära 300 000 kronor mer än budgeterat. På intäktssidan finns också bland annat felparkeringsavgifter på 3,1 miljoner.

Största utgiften är internhyror på 4,7 miljoner där Norra Stations ifrågasatta parkeringsgarage kostar mest i drift, underhåll, avskrivning med mera – 2,7 miljoner i budget för 2025. Urban Widmark (M), då kommunstyrelsens ordförande, skrev på hyresavtalet med Kunskapsporten AB som byggde parkeringsgaraget på kommunens uppdrag. Avtalet saknade både ort och datum, men skrevs troligen 2011. Det diariefördes först ett år senare. Kommunen skulle betala hyra i 20 år, totalt cirka 80 miljoner kronor och sedan köpa garaget. Istället köptes det loss för 34 miljoner kronor 2015.

Nu är frågan om beslutet om parkeringsavgifterna gått rätt till.

”Uppenbart behov”

Varför har ni inte gjort någon utredning?

– Det enkla svaret är att vi har väl inte tyckt att det behövs, säger Urban Widmark, nu ordförande i tekniska nämnden.

– Jag är i princip varje dag vid Norra Station. Det är ett så uppenbart behov av att ordna trafiken där.

– Det har varit i princip omöjligt att hitta en parkeringsplats på morgnarna.

Bilden visar Urban Widmark.
Urban Widmark säger att det inte behövdes någon utredning av parkeringsbehoven.

Han säger att syftet med utökningen av de avgiftsbelagda områdena har nåtts.

– Det finns fler lediga platser nu.

Det nya området väster om järnvägen är stort och omfattar många bostäder, främst flerfamiljshus men också några villor.

– Flera boende har kontaktat mig och sagt att det blivit betydligt bättre. Nu kan de kan hitta en parkeringsplats utanför sitt hus, säger Urban Widmark.

Hur valde ni ut hur stor parkeringszonen skulle vara?

– Det kan jag inte svara på i detalj. Tjänstemännen har berett ärendet, men vissa gator gav sig naturligt.

Han känner till Bromma-fallet där det främst handlade om villagator, men vill inte jämföra med Hässleholm.

– Det är väldigt få villor här.

Rabatt på T4:s kaserngård

Han förklarar tekniska nämndens förslag att parkeringsplatsen på den före detta kaserngården på T4 på andra sidan Vankivavägen ska omfattas av rabatterade boendebiljetter.

– Vi diskuterade det med tjänstemännen och jag tyckte det var märkligt med olika taxor, säger han.

Bilden visar kaserngårdens parkeringsplats.
Boende på T4 föreslås få samma rabatt på kaserngårdens parkeringsplatser som boende inom zonerna i centrum. Foto: Berit Önell

Kommunfullmäktige avgör när det gäller taxor. Boende måste fortfarande följa övriga parkeringsregler, exempelvis får de bara stå två timmar om det är vad skylten säger.

Det fanns flera motiveringar till att höja p-taxan.

– Vi hade inte höjt på länge och enligt mitt tycke var avgiften låg. Med en höjning kunde vi få bättre rotation och mindre söktrafik. Det är bra för miljön också.

”Indirekt resonemang”

Menade du att avgifterna skulle täcka era kostnader?

– Det var ett indirekt resonemang, hur mycket avgifterna ska täcka kan man diskutera och det går säkert att räkna på andra sätt. Men vi har stora kostnader. Om vi inte tar ut parkeringsavgifter har vi ändå kvar kostnaderna och då måste vi tillskjuta pengar. Det blir en indirekt påverkan.

M lovade p-skiva i valrörelsen, men har sedan backat från detta sätt att ordna trafiken där det inte kostar något att parkera under begränsad tid.

– Det är en rimlig synpunkt och uppfattning jag till och med skulle kunna ställa mig bakom. Men då får vi ta sju-åtta miljoner från någon annanstans. Då tycker jag det är rimligt att bilägarna får bära kostnaden. Den ska landa på den som nyttjar den.

Intäkten från parkeringsavgifter förra året var 4,9 miljoner, den högre summan gäller budgeten för i år, med höjda avgifter.

Att avgifterna ska vara likvärdiga med andra kommuners har väl inget lagstöd?

– Man kan argumentera för en sak utan att ha lagstöd.

– Men att det skulle vara olagligt utifrån kommunallagen att höja parkeringsavgifterna är osanning.

Du hade inte koll på att parkeringarna gick plus 2024?

– Jag hade inte koll på kronan. Jag fick svar från tjänstemännen en vecka före kommunfullmäktige att vi hade underskott på parkeringarna. Bokslutet var inte helt klart då så siffrorna fanns inte.

Nu har han korrekta siffror, men vill ändå hävda att kommunen inte gör någon vinst på parkeringsverksamheten.

– Det är lite hur man räknar. 500 000 kronor för parkeringssystem lades i investeringsbudgeten.

Men det blir plus ändå.

– De har knappt stängt böckerna än.

”Parkeringsgarage en bra investering”

Parkeringsgaraget på Norra Station är fortfarande den största kostnaden i parkeringsverksamheten, vad säger du om det idag?

– Haha, jag pratade med Krister Norén ganska mycket förr. Han sa att om man byggde parkeringshus var det effektivt och bra, men lång avskrivningstid. Man kan inte bygga när det behövs utan måste tänka långsiktigt.

Bilden visar parkeringsgaraget på Norra Station 2015.
Kommunen köpte det omskrivna parkeringsgaraget på Norra Station 2015. Då såg det ut så här. Fortfarande är beläggningen låg. Foto: Urban Önell

Några parkeringsplatser i garaget hyrs nu ut till företag och till Skånetrafiken.

– Det kan bli ännu bättre, men vi har betydligt bättre beläggning nu sedan Skånetrafiken flyttade in i Hibabs hus.

– Tar man kalkylerna rätt upp och ner lönar det sig möjligen inte på 30 år, men man måste räkna följdeffekterna också. Jag hävdar fortfarande att parkeringsgarage är en bra investering, både på Norra Station och i kulturhuset, säger Urban Widmark.

Han hamnade i hetluften på Frilagts Facebook-sida, men säger att han trodde att det skulle bli mer debatt om p-avgifterna.

– Jag har inte fått ett enda negativt mejl. Två eller tre har sökt upp mig. Men en del har alltid avvikande åsikt, säger han.

– Jag var uppenbarligen inte helt tydlig och pedagogisk i talarstolen på fullmäktige.

Hanna Nilsson vill ha omprövning

Hanna Nilsson konstaterar att hon hade fel i att parkeringsavgifterna inte skulle få gå med plus.

– Det är inte olagligt att gå plus, men att utöka och höja avgifterna utan utredning, säger hon nu.

– Jag tycker att politiken bör ompröva det här. Det går lite för fort ibland.

Bilden visar Hanna Nilsson.
Oppositionsrådet Hanna Nilsson (SD). Foto: Berit Önell

Hon har inte samma uppfattning som Urban Widmark om svårigheten att hitta parkeringsplats.

– Jag är väldigt mycket i centrum och har inte någon känsla av att det är mycket trängsel. Men det är dålig information.

– Höjd avgift kan också skrämma bort folk från centrum, säger hon.

Hon är sällan kring Norra Station, men säger att många boende hört av sig med kritik mot förändringen.

Berit Önell

Läs mer:

2024-11-26 Dyrare parkering i centrum från nyår

2025-11-28 Hetsigt på fullmäktige: Höjning av p-avgifter kan vara olaglig

Uppskattar du Frilagt?
Frilagt behöver ditt stöd för att fortsätta granska!

Bankgiro: 
597-6535
Konto: 8403-8, 33 403 635-7
Swish: 0708938399
Kontakt: prenumeration@frilagt.se