Två tjänster försvinner och totalt ett tiotal personer berörs av en föreslagen omorganisation på omsorgsförvaltningens administration. Men när berörd personal och fackliga företrädare nyligen kallades till möte för en konsekvensanalys hade de inte fått någon information om förslaget och det fanns ingen dokumentation.
– Vi som är berörda har inte sett något skriftligt om hur den nya organisationen ska se ut och har inte kunnat lämna synpunkter, säger en medarbetare till Frilagt.
En tjänst som avdelningschef för administration och utveckling i den så kallade staben och en tjänst som kommunikatör föreslås dras in i syfte att spara 1,8-2 miljoner kronor. Det leder till en rockad med många inblandade.

Arbetsuppgifter som legat på de indragna tjänsterna fördelas på andra medarbetare. De tjänster som låg under avdelningschefen får nya chefer eller får själva nya chefstjänster. Några placeras under myndighetschefen. HR-chef och ekonomichef lyfts upp till avdelningschefer direkt under omsorgschef Anette Viksten Åhl. HR-chefen blir chef över registratur och kvalitetsutvecklare på operativ nivå. Avdelningschef för ekonomi, system och teknik blir även chef över juridisk utredare, lokalsamordnare och kvalitetsutvecklare på strategisk nivå.
Facket protesterade
Enligt ett protokoll från förvaltningssamverkan med de fackliga organisationerna den 9 december var Vision oeniga med arbetsgivaren. Skälen var två: “…då det är två medlemmar som blir berörda samt att kvarvarande medlemmar kommer bli berörda av att två tjänster dras in och de får ökade arbetsuppgifter.”
– Hela hanteringen har skötts mycket illa, säger medarbetaren som vill vara anonym.
Medarbetaren menar att arbetsgivaren har en negativ attityd mot de fackliga organisationerna.
– Ju närmare och tidigare man samarbetar med de fackliga desto bättre blir det.
– Varför lyssnar man inte in medarbetarna?
Mötet om konsekvensanalysen hölls efter jul.
– De erkände att de glömt skicka ut informationen och bad om ursäkt. Vi vägrade göra konsekvensanalysen utan information så mötet genomfördes inte.
”Hur var det nu vi bestämde?”
Innan mötet avbröts började de högsta cheferna diskutera sinsemellan.
– De började resonera. Hur var det nu vi bestämde? Det fanns tydligen inget nedtecknat. De hade nog bara bestämt att stabschefen skulle bort, inte hur det skulle se ut.
En vecka senare genomfördes konsekvensanalysen. Då var fortfarande ingenting utskickat.
– Man får inte göra så. Det visar nivån, säger medarbetaren.
En av de tjänster som ska läggas under myndighetschefen är den sociala samordnaren.
– Den kommer att bli uppäten och inte fungera förvaltningsövergripande där.
Medarbetaren tror sig inte vara ensam om kritiken.
– Min uppfattning delas av de flesta av kollegorna.
– Det blir bekymmer när det översta skiktet i förvaltningen inte har stabilitet och kunskap. Det kommer inte att fungera.
Hur är stämningen nu?
– Ganska förvirrad, det är mycket oro.
Medarbetaren överväger att söka sig vidare till ny arbetsgivare på grund av det som hänt och säger att flera kollegor aktivt söker andra arbeten.
Uppföljning av arbetsmiljön får vänta
Medarbetaren ifrågasätter också nyttan med den så kallade kulturresan, den handlingsplan för staben som gjordes upp efter den uppmärksammade arbetsmiljöutredningen förra hösten. Utredningen initierades av kommundirektör Ulf Bengtsson efter flera larm om dålig arbetsmiljö från omsorgsförvaltningens administration. Kartläggningen visade tystnadskultur, härskartekniker, syndabockstänk med mera. Trots svidande kritik fick ledningsgruppen ansvaret för handlingsplanen.
– Jag skulle vilja beskriva den som tre frukostmöten där ledningen var mycket stolt över de förändringar de gjort, säger medarbetaren.
– De har inte gjort någon kulturresa. Det är bara ett värdeord. Det finns ingenting bakom, bara ett fint papper.
Vid förvaltningssamverkan i december nämndes också kulturresan eftersom en avslutande träff skulle hållas några dagar senare: “Att göra en uppföljning av effekterna i dagsläget är svårt då den kommande omorganisationen troligen gör att läget är oroligt. När den nya organisationen har satt sig skulle det vara lämpligt att göra en enkätuppföljning om hur staben upplever arbetsmiljön”.
”En informationsmiss”
Omorganisationen var ett av de första uppdragen som Anette Viksten Åhl fick när hon tillträdde som omsorgschef i september. Syftet var både att effektivisera och att spara pengar. Enligt Anette Viksten Åhl kan 1,8-2 miljoner kronor sparas.

Politikerna i omsorgsnämnden ska fatta beslut om organisationen på torsdag. Den nya organisationen föreslås gälla redan från och med den 1 februari.
Anette Viksten Åhl medger att berörda inte fick information före mötet om konsekvensanalysen.
– Det var helt enkelt en informationsmiss. Vi bokade om, säger hon.
Hon beskriver de berördas reaktioner som lite delade.
– Men som helhet är de ändå nöjda med förändringen.
Berit Önell
Läs mer:
2023-12-19 Tystnadskultur och härskartekniker – professionellt stöd behövs
2023-11-06 Omsorgens ekonomichef: – Straffad för att jag anmält arbetsmiljön