Äntligen fungerar tv i kommunens fibernät

Äntligen fungerar tv i kommunens fibernät

På torsdagskvällen fungerade äntligen IP-TV hos alla testkunder i Hässleholms kommuns och Hessleholm Networks fibernät. Då kunde även Henrik Eneroth, som Frilagt berättade om för en månad sedan, titta på nyheterna.

– Helt underbart att ha tv igen, efter 47 dagar utan, säger han.

Inom kort, kanske redan under fredagen, ska alla i fibernätet kunna beställa IP-TV.

Henrik Eneroth med sonen Ture och grannpojken Hugo Persson tycker att det är tråkigt att vara utan tv. Foto: Berit Önell
Henrik Eneroth med sonen Ture och grannpojken Hugo Persson tycker att det var tråkigt att vara utan tv. Foto: Berit Önell

Henrik Eneroth anser att han blev lurad av den oklara informationen på kommunens fiberportal. Han trodde att han hade beställt IP-TV och sa upp sitt gamla abonnemang, men det visade sig att tv-tjänsten i fibernätet inte kommit igång än.

ANNONS

Annons om att annonsera i Frilagt

Ett pilotprojekt var dock planerat, men inte i kommunens pilotområde i Röinge-Östervärn utan i Vankiva, i Hessleholm Networks nät. Henrik erbjöds att få vara med där direkt efter Frilagts artikel, men har alltså fått vänta i en månad till.

Testperioden kom inte igång förrän två veckor efter utsatt tid, förra måndagen. Därefter kopplades sex testkunder in efter hand. På torsdagen var det bara Henrik kvar och på kvällen kom även hans tv igång.

Han berättar att han för cirka två veckor sedan fick information om att allt snart skulle fungera. Därefter blev det tyst och han kunde inte få kontakt med Connecttv som tillhandahåller tjänsten.

På onsdagen får Frilagt kontakt med både Tommy Sitsas på Connecttv och Mattias Lindberg på Via Europa som har avtal med kommunen som kommunikationsoperatör, men ingen kan ge några besked. Ann Andersson på kommunen lägger hela ansvaret på Via Europa.

– Det är ViaEuropa som ansvarar för tv-leveransen. Kommunen som nätägare ansvarar inte för det, vilket vi tydligt informerat dig om tidigare. Vi får hänvisa dig till dem för svar, skriver hon i ett mejl till Frilagt.

Det kan dock knappast vara meningen att kunderna ska ringa till Via Europa när något krånglar. Där finns ingen kundtjänst eller liknande utan det gäller att få tag i högsta ledningen, Jonas Birgersson eller Mattias Lindberg.

Kommunen har väl avtal med Via Europa och bör kunna kräva att det funkar? Ni har väl också ett allmänt ansvar inför nuvarande och kommande fiberkunder att ge korrekt information?

– TV-leveransen i sig är inte specificerad och det beror på att vi fortfarande har ett pilotavtal. Givetvis gör vi vår del som nätägare för att slutkunderna ska kunna få det de önskar men i nuvarande skede finns inte mer vi kan göra. Vi informerar också om och när vi har något, svarar Ann Andersson.

Frilagt undrar vad hon menar med att det inte finns mer kommunen kan göra i nuvarande skede och om kunderna kan beställa tv eller inte, om leveransen är försenad och när det hela beräknas fungera, men får inte mer svar.

På torsdagskvällen berättar Tommy Sitsas att en tekniker från ViaEuropa haft kontakt med Henrik och att problemet nu är löst. Det visade sig att tv:n inte var installerad i Via Europas box utan i internetleverantören Bahnhofs, enligt instruktionerna för denna.

– Ingen hade berättat att tv-kabeln skulle placeras på annat sätt. Som de flesta andra hade jag satt ViaEuropas box i källaren, så nu får jag ha en förlängningssladd i alla fall, berättar Henrik.

Men nu är problemen förhoppningsvis historia och Henrik och sonen Ture kan titta på tv igen. Henrik ser helst nyheterna och Ture barnkanalerna.

– Det har vi saknat. Nu fick vi fler kanaler än vi beställt också, berättar Henrik glatt.

Han vill ge en eloge till Tommy Sitsas på Connecttv.

– Han har verkligen jobbat för att vi skulle få tv.

Tommy Sitsas berättar att beslut ska fattas på fredagen om IP-TV ska gå in i skarpt läge så att alla kunder i fibernätet kan beställa.

– Troligen blir det så, säger han.

Berit Önell

Uppskattar du Frilagt?
Frilagt behöver ditt stöd för att fortsätta granska!

Bankgiro: 
597-6535
Konto: 8403-8, 33 403 635-7
Swish: 0708938399
Kontakt: prenumeration@frilagt.se