Varnade två år innan kommunens träd krossade bilen

Varnade två år innan kommunens träd krossade bilen

Det är minst två år sedan Lars Grewin på Påbrovägen i Tormestorp kontaktade kommunen om ett träd på parkmarken på andra sidan vägen som hängde snett och riskerade falla mot hans hus. I våras lovade ansvariga att ta ner det, men ingenting hände. I förra veckan kom ovädret Hans och trädet föll och slog sönder bilen som stod på uppfarten. Sedan dess har Lars Grewin ringt åtta gånger till kommunens park- och skogsförvaltare Christer Söderling utan att få svar. Söderling vill inte prata med Frilagt heller, men meddelar per mejl att entreprenören inte haft tid före sommaren. När entreprenören kom ut på tisdagen berättade han dock för Lars Grewin att han fått mejl från kommunen först på måndagen.

Bilden visar bilen med trädet.
Trädet knäcktes och föll över bilen. Foto: Privat

ANNONS

Annons om konsert med Hessle Symphony Rock Orchestra onsdagen den 23 oktober

Lars Grewin visar resterna av trädet som ser ut att ha brutits på mitten. En del av ekens stam och krona träffade bilen som nu är en sorglig syn. Taket och bakänden har intryckningar och bakrutan är helt krossad.

– För minst två år sedan ringde jag och sa att det är ett träd som hänger över vägen. Jag sa att det är risk att det trillar in mot oss och slår sönder saker, berättar Lars Grewin.

Han kan namnge den tjänsteperson han pratade med som lovade att ta tag i saken. Men ingenting hände. I våras ringde han igen och fick tala med samma person. Det var den 2 maj. Den 4 maj ringde Christer Söderling upp och bad honom sätta ett snöre om trädet. Sedan kom personal ut och märkte trädet med röd färg. Därefter var det tyst.

Förra måndagen drog ovädret Hans fram och välte trädet. Lars Grewin och sambon Lena Jönsson satt och tittade på tv och hörde inte braket. Men en granne ringde och berättade att det inte gick att komma fram på vägen. Lars gick då ut och sågade upp en del av trädet som blockerade vägen.

Han tycker att ansvariga på kommunen är mer än lovligt senfärdiga.

– Hur många gånger ska man behöva påminna?

Bilden visar Lars Grewin och den sönderslagna bilen.
Lars Grewin är besviken på kommunen som först nonchalerar hans varningar och sedan inte svarar i telefon. Foto: Berit Önell

Han hade hoppats få en hyrbil eftersom familjens andra bil också skulle repareras. När han inte fick tag i någon på kommunens tekniska förvaltning på tisdagsmorgonen körde han till lokalen på Garnisonen. Men när han lyckats ta sig in där blev han bara hänvisad till Christer Söderling.

Förväntar sig att kommunen ersätter

Han har fortfarande inte fått tag i Söderling. Men Lena Jönsson berättar att annan personal från kommunen var ute och tittade på tisdagseftermiddagen när Lars inte var hemma. En man kom sedan och sågade upp resten av trädet och tog med sig grenarna.

Lars och Lena har kontaktat sitt försäkringsbolag och bilen är nu lämnad till verkstad för bedömning. De hoppas att kostnaden inte bedöms så hög att de inte får bilen reparerad.

– Jag förväntar mig att kommunen ska ersätta skadan, säger Lars.

Han tycker att kommunen också borde be om ursäkt. Något svar på frågan om hyrbil har han inte fått, men det löste sig genom att en bekant kunde låna ut en bil.

Ska serva kommuninvånarna?

Han kan se i samtalslistan på sin telefon att han sökt Christer Söderling åtta gånger sedan trädet slog sönder bilen. En annan person lovade att ge Söderling hans telefonnummer och växeln lovade att lägga ett mejl till honom.

– Är han konflikträdd? Om man jobbar inom kommunen ska man väl serva invånarna och svara i telefon, säger Lars Grewin.

– Jag skulle inte behövt ta bort trädet heller. Egentligen skulle jag ha ersättning för att jag jobbat för dem. Men det är det lilla i det hela.

Frilagt ringer förgäves till Christer Söderling. När han inte svarar mejlar vi och ber honom ringa upp. Han svarar att han vill ha frågorna på mejl så att han “kan forska lite” innan han svarar.

Påstår att entreprenören inte hade tid

Frilagt skickar några frågor, men ber att få svaren per telefon för att kunna ställa följdfrågor direkt. Trots det svarar Christer Söderling enbart på mejl.

– Angående trädet på Påbrovägen så pratade jag med familjen innan sommaren och var ute och märkte träden som skulle tas ner, sen har inte entreprenören haft tid innan sommaren att plocka ner de. Mannen sa att han hade pratat med någon för ca 2 år sedan men det var inget jag kände igen, skriver han.

Bilden visar trädet som fallit på bilen.
Christer Söderling påstår att entreprenören inte hade tid att ta ner trädet före sommaren. Foto: Privat

Frilagt försöker fråga vilket ansvar kommunen har för skadan trädet orsakade, men får inte mycket till svar.

– Våra försäkringsbolag reder ut ansvarsfrågan, skriver Christer Söderling.

Frilagt frågar om han menar att han inte ens är säker på att kommunen har något ansvar för det inträffade.

– Nej jag menade att försäkringsbolagen reder ut vad som ska ersättas och med hur mycket, skriver Söderling.

Han svarar inte på våra frågor om varför han inte svarat när bilägaren ringt åtta gånger sedan trädet trillade.

På måndagen svarar hans chef på tekniska förvaltningen, Mats Svensson, i alla fall i telefon. Han säger att han inte hört talas om trädet som slagit sönder bilen. Han menar att eftersom bilägaren påtalat att trädet kan falla borde kommunen ha ansvaret.

– Spontant tycker jag att det borde vara så att kommunen står för det, säger han.

Mats Svensson, teknisk chef i Hässleholms kommun.
Mats Svensson, teknisk chef i Hässleholms kommun, tycker spontant att kommunen borde stå för kostnaden. Foto: Lotta Persson

I så fall går kommunens försäkring in och kommunen betalar en självrisk. I annat fall hade det kunna gå på bilägarens försäkring.

– Träd kan ju trilla och det kan inte alltid förutses. Men här har vi varit ute och märkt trädet, säger Mats Svensson.

Han försäkrar att han ska prata med Christer Söderling om saken.

Har han dispens från att svara i telefon?

– Nej, nej.

Mats Svensson säger bestämt att kommunens personal ska svara i telefon eller ringa tillbaka.

– Så fort man får meddelande får man ta den kontakten.

Han lovar att be Christer Söderling ringa både till bilägaren och till Frilagt under tisdagen.

Christer Söderling ringer inte upp någon av oss. När Lars Grewin försöker ringa till Mats Svensson flera gånger både på tisdagen och på onsdagen tutar det bara upptaget.

– Uruselt, säger Lars Grewin.

Berit Önell

Uppskattar du Frilagt?
Frilagt behöver ditt stöd för att fortsätta granska!

Bankgiro: 
597-6535
Konto: 8403-8, 33 403 635-7
Swish: 0708938399
Kontakt: prenumeration@frilagt.se