INSÄNDARE. Ungarna slår sönder sina skolor. Orsaken är vår ideologi, freudianismen. Lösningen är att vi bryter med den ideologin.
Eleverna på Hässleholms skolor ägnar sig åt en rätt omfattande och dyrbar skadegörelse.
Mönstret i de här sakerna är det här: Skadegörelse inträffar. Saken anmäls. Vaktmästarna rusar till. Skadorna lagas. Och kommunen betalar. I regel.
Det värsta av allt är fortsättningen. Ja, för fortsättningen är en omtagning av det som hände i första omgången: Skadegörelse inträffar, igen. Ofta förövad av samma individer. Saken anmäls. Vaktmästarna skyndar till. Och så vidare.
Det här är ett oerhört destruktivt sakernas tillstånd. Det är, som Nils Bejerot sade för redan 50 år sedan, i stort sett slutet på en kultur. ”Det är väl ingen människa som tror att ett sådant samhälle kan äga bestånd…?”. Det vi gör här är bland annat att vi förhindrar att barnen får utvecklas och bli moraliska. En sådan utveckling hos barnen förutsätter nämligen att de vuxna griper in och avbryter ett destruktivt beteende. Och påför ungarna en konsekvens.
Jaha, men vad gör vi då? Ja, det är ju inget större mysterium, egentligen. Det är ingen tillfällighet att vi håller på på det här destruktiva sättet. Orsaken är att 40-talisterna blev föremål för social ingenjörskonst. Vi har blivit freudianer. Vi tror att det är skadligt att begränsa drifter och impulser. Vi tror att vi kan klara oss själva, samhället och politiken utan självkontroll och karaktär. Alltså utan personlighet. En idioti.
Det första vi behöver göra är att bryta med freudianismen och göra oss kvitt de felaktiga föreställningar om mänskligt beteende som den har medfört. När vi har gjort det kan vi ta itu med att handla annorlunda. Ja. Det är klart att det här blir bökigt och jobbigt. Vi får trösta oss med att vi får liv och samhälle tillbaka.
Mats Loman