Minst sex äldre kvinnor, två av dem över 100 år gamla, fick i torsdags eftermiddag besök av falsk hemtjänstpersonal. Fyra av dem blev lurade på pengar efter att ha lämnat ifrån sig sina bankkort.
Fem av de anmälda bedrägerifallen inträffade i Sösdalatrakten och ett i Vinslöv.
Polisens presstalesperson Robert Loeffel säger att förövaren eller förövarna verkar ha kartlagt de äldre och vilka som har hjälp av hemtjänsten att handla. Enbart kvinnor i 85-årsåldern och äldre har drabbats.
Enligt polisanmälningarna har offren blivit uppringda av någon som utgett sig för att vara från hemtjänsten och sagt att den skulle handla och därför ville hämta kort och kod. I något fall hämtades både Ica-kort och bankkort. De flesta reagerade inte på att något verkade konstigt förrän det stod klart att den falska hemtjänstpersonalen inte handlat utan istället tömt kontot. En blev av med drygt 11 000 kronor, en 14 000 kronor och två cirka 15 000 kronor vardera. I ett fall skulle verkligen hemtjänsten komma lite senare samma dag.
– När den riktiga hemtjänsten kom var kortet borta, berättar Robert Loeffel.
En drygt 100-årig kvinna anade dock oråd, svarade att hemtjänsten redan handlat och lade på luren. I ett annat fall gick bedrägeriförsöket till på lite annat sätt. Den som ringde sa att hemtjänsten skulle komma och laga rullstolen och blev därför insläppt.
– Hon har inte märkt att något var borta, men det var ingen från hemtjänsten som var där, berättar Robert Loeffel.
Han vill varna för bedragare av det här slaget som kan dyka upp igen var som helst.
– Släpp inte in någon okänd!
Robert Loeffel förklarar att det med dagens teknik är lätt för bedragare att kartlägga alla kvinnor mellan 85 och 100 på en ort.
– De är helt skrupelfria och bryr sig inte om offren, de bara snor korten och tar pengarna.
Han råder äldre att inte ha för mycket pengar på kortet som används till matinköp.
– Det är också en bra idé om hemtjänsten funderar på att använda Ica-kort där man inte kan göra uttag, säger han.
Risken är stor att äldre som drabbas blir rädda för att ta emot hjälp av hemtjänsten.
– Nästa gång det ringer på dörren, hur ska de veta att det verkligen är hemtjänsten? Det skapar jätteotrygghet, säger Robert Loeffel.
Omsorgsförvaltningen har fått kännedom om två av fallen och håller på att ta fram ett informationsmaterial till alla som har hemtjänst eller hemsjukvård.
– Hemtjänsten ska inte handla med bankkort mer än i yttersta undantagsfall, säger Michell Grönlund, kommunikatör på omsorgsförvaltningen.
Istället ska Ica-kort eller motsvarande användas. Personalen har alltid namnbricka med kommunens logga. Det är viktigt att aldrig släppa in någon okänd.
– Men vi vill inte heller skuldbelägga utsatta. Om det händer så vill vi att de ska berätta så att de får hjälp att anmäla, säger Michell Grönlund.
Hon känner till att det varit många liknande fall i nordöstra Skåne.
– De är otroligt förslagna, säger hon.
– Det är klart att vi behöver jobba vidare på det här, säger omsorgschef Åsa Ollerstam Lundh.
Berit Önell