Varken lastbilschauffören eller åklagaren har överklagat domen efter dödsolyckan i Vankiva i november 2020. Därmed står påföljden på fyra och ett halvt års fängelse fast. Chauffören som rattfull körde ihjäl två personer får troligen inte tillbaka sitt körkort på länge, om det alls blir aktuellt.
Tre personbilar blev inblandade i olycksförloppet. De två personer som förolyckades färdades i den som frontalkrockade med lastbilen. En person i en annan bil skadades och flera fick bestående trauman.
Enligt Hässleholms tingsrätts dom var förarens agerande så vårdslöst att det var att jämföra med en uppsåtlig handling. När han steg ur bilen hade han 2,37 promille i blodet. Han hade lurat alkolåset genom att låta bilen stå på tomgång i 27 timmar före körningen.
Åklagaren Emilie Eriksson Kuitu yrkade på sex års fängelse och försvaret på två och ett halvt år. Enligt försvarsadvokat Niclas Larsson hade chauffören inte visat större risktagande eller vårdslöshet än i andra fall av rattfylleri, enbart vinglat och krockat. Tingsrätten gick helt på åklagarens linje i skuldfrågan och dömde chauffören för grova brott på alla punkter: rattfylleri, vårdslöshet i trafik, vållande till annans död och vållande till kroppsskada. Men rätten ansåg inte att det fanns skäl att utdöma ett längre fängelsestraff än fyra och ett halvt år.
Nu ska Transportstyrelsen besluta hur länge indragningen av chaufförens körkort ska bestå. Polisen omhändertog körkortet direkt efter olyckan den 25 november 2020. Den 16 december beslöt Transportstyrelsen att återkalla det tills vidare, preliminärt 36 månader som är längsta möjliga spärrtid.
– Beslutet baseras på att det är sannolikt att han kommer att dömas för grovt rattfylleri och grovt vållande till annans död, säger Lars-Erik Persson som handlägger ärendet på Transportstyrelsen.
När nu domen har vunnit laga kraft ska Transportstyrelsen göra en slutlig bedömning. Det troliga är enligt Lars-Erik Persson att 36 månader fastställs. Det skulle innebära att lastbilschauffören kan ansöka om nytt körkortstillstånd i november 2023 för att ta om sitt körkort, vilket krävs om det varit indraget i tolv månader eller mer. Men det är inte säkert att han får något lämplighetsintyg.
– Alkoholproblem kan vara ett skäl att bedöma personen som olämplig, förklarar Lars-Erik Persson.
Försökte få tillbaka
körkortet före domen
I vissa fall kan en person med alkoholproblem få tillbaka körkortet genom att ansöka om alkolås som villkor för körning. Lastbilschauffören har nu fått brev med den frågan och möjlighet att lämna synpunkter. Han har fyra veckor på sig att svara. Troligen får han nej om han ansöker.
– I formell mening tillhör han den krets som kan ansöka om alkolås, men jag ser inte att det kommer att bli någon ändring i det slutliga beslutet, säger Lars-Erik Persson.
Det beror bland annat på de allvarliga brott som lastbilschauffören begått. Att han lurat lastbilens alkolås gör inte saken bättre. Dessutom har han redan ansökt om alkolås en gång, under tiden polisutredningen pågick. Han fick avslag i juli 2021.
– Han ansågs inte lämplig för alkolås, säger Lars-Erik Persson.
Det berodde då på kombinationen av misstankar om grovt rattfylleri och grov vårdslöshet i trafiken.
Bara varning efter
tidigare rattfylleridom
Lastbilschauffören dömdes också för rattfylleri i augusti 2020, alltså bara tre månader före tragedin i Vankiva. Den 19 november 2019 hade han stoppats av polisen i Sollentuna utanför Stockholm med 0,21 promille. Han medgav i förundersökningen att han druckit en öl under färden, men hävdade att han inte kände sig berusad. I en skrivelse till Attunda tingsrätt erkände han dock rattfylleri. Påföljden blev 40 dagsböter.
Polisen omhändertog körkortet vid händelsen eftersom chauffören inledningsvis misstänktes för grovt rattfylleri med både alkohol och narkotika i blodet. Det visade sig inte stämma och chauffören fick tillbaka körkortet efter tre veckor. I september 2020 beslöt Transportstyrelsen att inte dra in hans körkort utan enbart utfärda en varning på grund av domen. Motiveringen var att alkoholkoncentrationen var låg, precis på gränsen för rattfylleri som är 0,20 promille. En varning är ett mildare ingripande, som dock gör risken för att behörigheten återkallas större om fler trafikbrott begås.
Berit Önell
Läs mer:
2022-02-11 Rattfull lastbilsförare dömd för ”närmast uppsåtligt” vållande till annans död