IT-haveriet som drabbat Hässleholms kommuns omsorgsverksamheter hårt orsakades av att en anställd på IT-avdelningen av misstag avregistrerade de mobila enheterna från systemen. En vecka efter att apparna i tusentals mobiltelefoner, läsplattor och vissa datorer slutat fungera arbetar fortfarande två inhyrda tekniker tillsammans med personalen för att lösa problemen.
På onsdagskvällen den 18 augusti fick IT-chef John Palmqvist ett mejl om vad som hänt. Arbetet med att återställa enheterna startade samma kväll och dagen därpå hyrdes de två externa teknikerna in. Fyra anställda på IT-avdelningen arbetade med att få igång enheterna.
Den anställde som av misstag raderat enheterna informerade kollegorna om att något gick fel när några datorer skulle avregistreras. En liknande fadäs har dessutom inträffat tidigare: “Samma sak som sist, enheter som blivit borttagna i Azure AD. Denna gång blev dock alla enheter borttagna”. Personen betonar att det var alla: “Och när jag skriver alla så menar jag ALLA”.
John Palmqvist skrev också till medarbetarna: “Vi har just nu problem med att samtliga mobila enheter i kommunen har avregistrerats (tagits bort) från Azure AD”. Det handlar om en molntjänst med ett register över enheter och konton.
Idag säger John Palmqvist att han inte vet om det verkligen var samtliga enheter.
– Den första informationen jag fick var att det var samtliga enheter i kommunen. Men det är tillräckligt illa i vilket fall, säger han och bekräftar att det handlar om tusentals enheter.
Enheter ska avregistreras exempelvis när de skrotats eller blivit stulna.
– Det här har definitivt inte varit meningen, säger John Palmqvist.
Varför har du inte berättat att haveriet orsakades av er internt?
– Fokus just nu är att lösa problemet, sedan ska vi titta på vad som hänt. Jag har inte haft det i åtanke. Det viktigaste har varit att få igång omsorgen, säger John Palmqvist.
Han försäkrar att rutinerna ska ses över när det akuta är löst.
– Vi måste säkra upp i framtiden och se till att det inte händer igen, säger han.
Men något liknande har alltså redan hänt – som det verkar utan att åtgärder vidtagits. Enligt Frilagts källor avregistrerades då cirka 1 000 datorer. John Palmqvist säger att han inte känner till det.
– Det är mycket möjligt att det hänt tidigare, men inte i denna omfattningen i alla fall.
– Om vi gör samma misstag om och om igen eller om samma fel uppstår om igen beroende på att vi inte har försökt säkerställa detta hade det varit jättekonstigt. Så självklart gör vi det, säger han.
Haveriet innebär extra kostnader, men vad slutnotan blir är än så länge oklart.
– Det är olyckligt. Det blir både en extra arbetsbelastning och extra kostnader. Samtidigt är det bra att möjligheten finns att ta in extern hjälp när det behövs, säger John Palmqvist.
De två externa teknikerna har varit på plats under fem dagar, men inte åtta timmar varje dag. John Palmqvist räknar med att arbetet fortsätter hela dagen imorgon.
– Vi följer planen att ha omsorgen klar under morgondagen. Allt pekar just nu på att vi hinner det, säger han.
Det innebär att alla enheter ska återställas och att alla verksamhetssystem ska fungera. Hittills har det tagit längre tid än väntat att återställa hemtjänstens mobiltelefoner som varit prioriterade. Beskedet att alla skulle vara klara klockan 18 igår höll inte heller. Under onsdagen tillstötte nya problem.
– Det har varit vissa problem som vi tittat på idag. Det gäller vissa specifika verksamhetssystem i omsorgen som inte påverkar alla telefoner, säger John Palmqvist.
Berit Önell
Läs mer:
2021-08-20 Tekniska problem drabbar hemtjänsten
2021-08-23 Hemtjänstens telefoner återställda – Allt klart först på torsdag