Det är oklart om de omfattande skadorna efter branden vid stationsområdet i Hässleholm hinner åtgärdas så att järnvägen enligt prognosen kan öppnas för trafik på fredag.
Trafikverkets ledning hade på söndagskvällen ett nytt avstämningsmöte, men vill inte uttala sig förrän under måndagsförmiddagen.
Yasmine Boulezhfar på Trafikverkets pressjour kan på söndagskvällen inte berätta mer än att avstämningsmötet har hållits och att ledningen inte går ut med information om eventuell ändring av tidsplanen förrän imorgon.
– Det är oklart, säger hon.
Som Frilagt tidigare berättat är skadorna efter branden i det gamla godsmagasinet vid Götagatan betydligt allvarligare än Trafikverket först trodde.
Eftersom Hässleholm är en viktig knutpunkt för tågtrafiken påverkas hela landet av att inga tåg för närvarande kan passera stationen.
Efter torsdagens röjning och bedömning av skadorna klarnade bilden av förödelsen och det arbete som krävs för att återställa järnvägen.
– I praktiken måste vi bygga upp delar av en helt ny bangård. Det är en process som normalt tar år att planera och sedan veckor eller månader att genomföra, beroende på förutsättningarna, säger Annika Canaki, distriktschef på Trafikverket Underhåll Syd, på Trafikverkets hemsida.
Trafikverket och entreprenören Strukton kraftsamlar nu. Stora mängder material har införskaffats, bland annat 2 000 meter signalkablar, 200 meter kabelrännor, 400 sliprar, ett antal hundra meter kontaktledning, flera kontaktledningsstolpar och två kontaktledningsbryggor.
Även rälsen skadades svårt i branden och har bågnat på flera ställen.
I snitt arbetar 30 personer åt gången i treskift dygnet runt på platsen.
Berit Önell