Hässleholms tre kommunalråd vill skynda på utbyggnaden av både nationella höghastighetståg och regionala snabbtåg. De föreslår i ett gemensamt uttalande lån hos Riksgälden som ett finansieringsalternativ.
I måndags presenterade regeringen en ny plan för utbyggnad av den svenska infrastrukturen för perioden 2018-2029. En stor satsning på järnvägsnätet ingår i planen och en ny stambana mellan Hässleholm och Lund prioriteras.
Kommunalråden Lars Johnsson (M), Robin Gustavsson (KD) och Lena Wallentheim (S) konstaterar att järnvägsnätet behöver rustas upp, men vänder sig emot de röster som menar att framtida höghastighetståg i södra Sverige inte ger lokala och regionala fördelar och att det istället borde satsas på den befintliga järnvägen.
– Det räcker inte. Genom att bygga nya stambanor för höghastighetståg på sträckorna Stockholm- Malmö och Stockholm-Göteborg skapar vi bättre förutsättningar för tågtrafiken även på dagens befintliga spår. Det kommer att påverka den regionala och storregionala persontrafiken positivt, men också den ökande spårbundna nationella och internationella godstrafiken gynnas, säger kommunalråden i ett pressmeddelande.
De anser att det är hög tid att sätta igång bygget av ett komplett system för höghastighetsjärnväg.
– Genom att separera snabb och långväga persontrafik från långsammare lokal och regional pendlingstrafik samt godstrafik, skapas en större kapacitet. Det ger även mer tidsluckor för underhåll. Förutsättningar för en robust och pålitlig tågtrafik, nu och i framtiden, förklarar kommunalråden.
De ser positivt på att höghastighetsbanan Lund- Hässleholm prioriteras i regeringens nationella plan för transportsystemet, men nöjer sig inte med det.
– Det är en alldeles för långsam utveckling att bygga ut nya stambanor i fragment och vi riskerar att inte ha ett färdigt system förrän år 2070-2090, säger de.
Kommunalråden hoppas att den pågående blocköverskridande dialogen på riksplanet ska leda till en lösning när det gäller finansieringen av nya stambanor.
– Ett alternativ kan vara att låna hos Riksgälden och därmed sätta fart framåt för både regional och nationell tillväxt, menar de.
De ser på det sättet större möjligheter för ungdomar att studera på andra orter, för utökade arbetsmarknadsregioner och större tillgänglighet till kultur och nöjen.
– Vi har inte råd att tveka och vara egoistiska i vår tid. Vi behöver göra det för våra barn, barnbarn och barnbarnsbarn. Det gick alldeles utmärkt att bygga och finansiera Öresundsbron. Det kommer att gå minst lika bra med denna satsning, anser Lars Johnsson, Robin Gustavsson och Lena Wallentheim.
Berit Önell