INSÄNDARE. Säg ja till snabbtågen – men nej till höghastighetstågen. Aktuella höghastighetståg föreslås ha en hastighet av 320 km/tim, medan snabbtågen har en hastighet av 250 km/tim.
- Skillnaden i tider enligt Norra Skåne är Malmö-Stockholm 19 min, Göteborg-Stockholm 16 min och enligt annan källa Linköping-Stockholm 6 min.
- Snabbtågen kan gå på det ordinarie nätet efter den upprustning som nu pågår, vilket bör innebära väsentligt lägre investeringar.
- Anslutning mellan lokaltåg, regionaltåg och snabbtåg blir enklare med samma knutpunkter längs ordinarie nätet.
- Investeringar och underhåll för de olika tågtyperna har inte redovisats, men bör vara lägre för snabbtågen. Sj har redan beslutat köpa snabbtåg, som rymmer 350-400 resenärer. 2022 beräknas dessa vara på spåren.
- Underhållet av spåren bör även vara lägre för snabbtågen utan det separata spår som höghastighetstågen kräver.
- Energiåtgången bör även vara lägre för snabbtågen, med tanke på att energiåtgången ökar med kvadraten på hastigheten.
- Enligt uppgift verkar både Danmark och Tyskland ha beslutat att endast satsa på snabbtåg, då höghastighetstågen blir för dyra.
- Nya styrsystem för tågen kan även gynna snabbtågen.
- Hur många avgångar per dygn räknar man med för de olika tågen. Förmodligen kommer snabbtågen att kunna ha fler avgångar och då betyder tidsvinsten lite. Hur ofta kommer höghastighetstågen att stanna i Hässleholm?
- Höghastighetstågen kommer att gynna storstäderna och eliten medan snabbtågen kan förmodas mer gynna den regionala tillväxten.
Det viktigaste nu är att stimulera den regionala tillväxten och tänk vad miljardbesparingarna från 320 till 250 km/tim skulle betyda för att bygga ett bättre regionalt spårnät och för vår vardag. Vilket är viktigast?
Bengt Andersson
Tore Kvist