Per Hedström, utställningschef på Nationalmuseum, kommer till Hässleholm den 14 maj och guidar på utställningen Det offentliga rummet som sedan en tid finns på Hässleholms Resecentrum.
Med start klockan 13 och samling utanför stationens entré mot Amelies plats välkomnas alla intresserade till visningen måndagen den 14 maj. Turen beräknas pågå i ungefär 40 minuter.
Utställningen är ett samarbete mellan Jernhusen, Nationalmuseum och Hässleholms kommun. Reproduktioner av konstverk ur Nationalmuseums samlingar visas samtidigt i flera stationsbyggnader i landet, ett sätt att flytta ut konsten medan Nationalmuseum i Stockholm är stängt för renovering. Ambitionen är att bjuda invånare, resenärer och besökare på en oväntad och trevlig upplevelse – och samtidigt få betraktarna att reflektera över bilden av det offentliga rummet.
Under huvudtemat Det offentliga rummet ryms många frågor och fyra underteman som Nationalmuseum beskriver så här:
”Förändra eller bevara?
Stadsrummet förvandlas ständigt. Den tekniska och ekonomiska utvecklingen påverkar förutsättningarna när städer byggs. Samtidigt förändras idéerna om vad som är värt att bevara. Det somliga uppfattar som modernisering ser andra som historielös förfulning.
Hur ser din idealstad ut?
Kontroversiellt eller korrekt?
Vad kan vi acceptera i offentliga miljöer? Synen på vad som är acceptabelt har skiftat genom historien och mellan olika kulturer. Våld, nakenhet, fattigdom, rökning, alkohol och starka känslouttryck har varit mer eller mindre tillåtet under skilda epoker. Här visas ett antal konstverk med motiv som i något skede skulle kunna vara kontroversiella.
Hur ser vi på dem idag?
Gemenskap och anonymitet
Staden. Trängseln på bussen och vimlet i baren. En plats för gemenskap och samhörighet. Men också för utanförskap och ofrivilliga möten.
Vem känner sig hemma? Vem är välkommen? Vem vill skynda vidare så fort det går?
På gränsen till det privata
Att visa upp sitt hem för publik är inget nytt. På 1700-talet tog kungen gärna emot gäster i sängkammaren på morgonen medan han klädde på sig. Dagens heminredningsreportage har sin motsvarighet i Carl Larssons hundra år gamla bilder. Han marknadsförde både sin konst och sitt heminredningsideal i böcker som spreds över världen.
Var går gränsen mellan privat och offentligt för dig?”
Lotta Persson