Stora kommunikationspriset gick till Hässleholms Miljös sopsamlarmonster som lär barn om återvinning av avfall. De konkurrerade ut både Adidas och Livsmedelsverket, berättar det kommunala bolaget i ett pressmeddelande.
Pantomen, Battman, Glas-Klara, Metallika och de andra sopsamlarmonstren från Hässleholm har blivit populära på över 1 200 förskolor och skolor i hela landet och till och med några utomlands, i USA, Thailand, Finland och på Island. Konceptet består av utbildningsmaterial, pyssel, spel och lekar kopplat till miljö och hållbarhet i skolans och förskolans läroplan.
Juryns motivering till priset i kategorin framtidspriset, som delades ut för första gången, lyder:
“Att inspirera unga och barn att aktivt bidra till ett mer hållbart samhälle är en utmaning som Hässleholm miljö tacklade med hjälp av lekfullhet och framtidstro. Deras Sopsamlarmonster är en innovativ och pedagogisk satsning som främjar ungas miljömedvetenhet och ansvarstagande. Deras sopsamlarmonster har nu spridit sig både nationellt och internationellt med syftet att skapa en generation av återvinningsexperter.”
En delegation från Hässleholm Miljö fick ta emot priset vid Sveriges kommunikatörers galakväll i Eric Ericssonhallen i Stockholm på onsdagskvällen.
– Att våra sopsamlarmonster vann ger oss ett fint kvitto på att vårt lekfulla sätt bidrar till barns miljömedvetenhet och hopp om framtiden. Det här är bara en del i hur vi på Hässleholm Miljö är med och bygger en kommun där ett hållbart liv är en självklarhet, säger Matilda Ehnberg, miljöpedagog på Hässleholm Miljö, i pressmeddelandet.
Berit Önell