En biljakt i centrala Hässleholm där sju minderåriga ungdomar i en trimmad A-traktor prejades av polisen slutade i förskräckelse när ungdomarna körde rakt på de murade stenplintarna till grinden på Östra kyrkogården. Fem av dem, tre pojkar och två flickor, varav en 13 år, fördes till sjukhus. Två vårdas för allvarliga skador, men inget livshotande.
A-traktorns förare står misstänkt för drograttfylleri, vållande till kroppsskada, olovlig körning, grov vårdslöshet i trafik samt att ej ha stannat på polismans tecken.
Förundersökning har även inletts om polisens agerande. Enligt polisen finns dock inget samband mellan prejningen och olyckan, och inget tyder på att polisen skulle ha agerat felaktigt.
Enligt polisen ville patrullbilen utföra en rutinkontroll av A-traktorn, som vid fyratiden imorse färdades i sydlig riktning på Norra Kringelvägen. När fordonet inte stannade försökte polisen preja, något som dock inte gav önskat resultat.
När A-traktorn efter ytterligare förföljning passerat Linnéskolan i riktning mot rondellen vid Östervärnsgrillen lämnade den vägbanan på höger sida, sneddade över skolans parkering, korsade Röingegatan och kraschade mot kyrkogårdsgrinden.
Polisen vill inte svara på om föraren försökte forcera grinden för att hitta en flyktväg över kyrkogården eller om han snarare förlorat kontrollen över fordonet.
Farligt att preja
Att preja ett fordon är förenat med betydande faror för båda parter. Därför skall prejning endast genomföras om riskerna med att avstå anses ännu större.
– Det var en rutinkontroll. När fordonet väljer att inte stanna inleder man förföljandet. Man genomför då en kontrollerad prejning av fordonet. Trots detta fortsätter man att köra ifrån patrullen. Det är alltså inte prejningen som orsakar kollisionen med muren, säger polisens presstalesperson Sara Andersson.
Det var alltså för att den inte stannade som man prejade?
– Man gör fortlöpande säkerhetsbedömningar. I många fall är det farligare att låta färden fortsätta än att på ett kontrollerat sätt göra en prejning på en plats där man bedömer att man på ett säkert sätt kan få stopp på fordonet.
Körde bilen för fort?
– Prejning får endast ske i lägre hastighet. Bilen körde dock snabbare än tillåtet.
Att bilen körde för snabbt hade dock inget samband med beslutet att preja enligt polisens presstalesmän. Inte heller att för många personer befann sig i bilen. Det upptäcktes först efter olyckan.
– Att inte stanna på polisens tecken är ett brott, det räcker, förtydligar polisens presstalesperson Filip Annas.
Han vill inte svara på om polisens bruk av blåljus och prejning kan ha eskalerat situationen och bidragit till olyckan.
– Det är under utredning, vi kommer inte längre än så här.
Även polisbilen skadades under prejningen. Hur allvarligt är dock oklart.
– Det vet jag inte. De kunde fortsätta köra men bärgades efteråt. Att den bärgades kan också ha att göra med förundersökningen hos särskilda utredningar, säger Sara Andersson.
Enligt en tillsynsrapport från polisen upplever många poliser att de har otillräckliga rutiner och riktlinjer för prejning, och att deras praktiska utbildning på ämnet är otillräcklig.
Hade polisen utbildning i att preja?
– Ja, annars hade de inte haft behörighet och inte fått köra med blåljus heller, säger Sara Andersson.
Hade de beslut från vakthavande befäl på att de fick preja?
– Förr behövde man det, får kolla upp det, säger Sara Andersson.
– Båda alternativ finns i systemet.
Hur var det i det här fallet?
– Det kan jag inte svara på.
Antalet olyckor med A-traktorer har kraftigt ökat och mer än tredubblats sedan 2016, även om trenden planat ut under 2022.
Så sent som i somras beslutade regeringen att skärpa reglerna för A-traktorer genom att lagstifta om krav på bilbälte, en passagerare per plats och en högsta tillåtna hastighet om 30 kilometer i timmen.
Tidigare var detta oklart. Planer finns också på att ställa krav på vinterdäck och förarutbildning.
Jonathan Önell