Sponsorerna var fler och de externt sålda biljetterna något färre vid årets upplaga av Hässleholms galakväll. Kostnaderna för hela festen med 350 deltagare var budgeterad till knappt 600 000 kronor, vilket märkligt nog är något mindre än förra året. Kommunens budget ligger på 115 000 kronor, men om prognosen stämmer behöver inte hela summan användas utan det blir ett litet överskott. I de subventionerade biljetterna ingick galamiddag med helstekt innanlår på dovhjort. Därutöver serverades fördrink och till vip-gäster även snittar vid en förfest. För underhållningen svarade bland andra magikern David Persson och Dansstudio 14.
Galakvällen är i första hand till för att under festliga former lyfta fram näringslivet i kommunen.
– Syftet är att hylla och prisa företag och organisationer som gjort något bra och jobbar för samhällsliv och näringsliv, säger kommunens tillväxtchef Stefan Larsson.
Priser delas ut i olika kategorier, inte enbart till företagare utan också bland annat kulturpris, kulturstipendium och Årets hässleholmare.
Stefan Larsson konstaterar att intresset för sponsorpaketen varit extra stort i år. Han kopplar det till att pandemin minskade möjligheterna att delta förra året och gjorde galan helt digital 2020.
– Jag tror att det finns ett uppdämt intresse av att träffas och skapa nya kontakter i affärslivet, säger han.
Redovisningen är ännu inte klar för årets arrangemang, men enligt budgeten ska cirka 80 000 kronor mer än förra året komma in via sponsorer. Företagarna som köper sponsorpaket väntas bidra med totalt 417 000 kronor och företagarorganisationerna som är medarrangörer med 25 000 kronor.
Budgeten görs först med utgångspunkt från tidigare års redovisning och justeras sedan med bland annat antal bokade sponsorpaket som säljs av företagarorganisationerna. I år såldes totalt 33 sponsorpaket.
I sponsorpaketen ingår ett antal biljetter inklusive fördrink, middag samt för guld- och silversponsorer även förfest med snittar. Guldsponsorerna betalar 29 000 kronor och får då åtta biljetter, silversponsorerna 12 000 kronor inklusive fyra biljetter och bronssponsorer 6 000 kronor med två biljetter. Företagen köper också till fler biljetter till sina anställda, då till samma pris som de överblivna biljetterna säljs till allmänheten, 525 kronor utan förfest. Vip-biljett med förfest kostade 685 kronor. Denna gång blev cirka 40 biljetter över till extern försäljning. Ju fler sponsorpaket som säljs desto färre biljetter blir alltså kvar till andra.
Guldsponsorer var bland andra Göinge Bil, K-Fastigheter och Norra Skåne som också var så kallad mediapartner.
– Biljettintäkterna är svåra att beräkna, säger näringslivsutvecklare Pia Sandell på Hässleholms kommun.
Man räknar med att ha sålt biljetter till sponsorer för 50 000 kronor utöver sponsorpaketen samt för 20 000 kronor externt.
Intäkterna landar därmed på 512 000 kronor. Utgifterna är budgeterade till 599 790 kronor. All mat serverades av den nya restaurangen i kulturhuset, Harrys. Enligt offerten kostade middag inklusive vin 500 kronor per person, fördrink 55 kronor och vip-förfest 199 kronor per person. Alltså mer än vad biljetterna kostade. Totala kostnaden för maten budgeterades utifrån offerten till 251 490 kronor, vilket trots alla kostnadsökningar alltså är något mindre än förra året. I offerten ingick allt kring serveringen, personal med mera. Maten serverades som buffé och gästerna fick stå eller sitta i foajén.
– Harrys hade den mest fördelaktiga offerten, säger Pia Sandell som svar på frågan hur maten kunde budgeteras lägre än förra året.
Underhållningen är budgeterad till totalt 265 000 kronor, hyror 55 800 kronor och extra utrustning i kulturhuset 16 000 kronor. Pressvägg beräkna kosta 7 500 kronor och marknadsföring på webb 4 000 kronor.
Kommunen har avsatt 115 000 kronor för att täcka en eventuell förlust. I år är avvikelsen beräknad till 87 790 kronor. Jämfört med budget blir det därmed ett litet överskott på 27 210 kronor.
– Kommunen har budgeterat 115 000 kronor så länge jag jobbat här (sedan 2018) plus att man kan ta ett visst underskott om det behövs, säger Stefan Larsson.
Förra året räckte inte kommunens budget till utan det blev ett underskott på 43 000 kronor, alltså ett totalt minus på 158 000 kronor. Sponsorintäkterna stannade då på 334 000 kronor medan de externa biljettintäkterna uppgick till 24 800 kronor och försäljning till sponsorer utöver paketen samt via medarrangörer blev 76 059 kronor. Maten kostade 256 520 kronor, vilket var något mer än budgeterat. Underhållning med omkostnader blev något billigare än i år, 273 100 kronor.
Om vi går lite längre tillbaka i tiden redovisades högre både sponsorintäkter och matkostnader 2018. Sponsorintäkterna landade på 418 000 kronor, maten kostade 515 300 kronor och biljetter för 111 000 kronor såldes. Resultatet blev ett minus på 43 800 kronor.
Berit Önell
Menyn för galakvällen 2022
Råvarorna var till största del lokala och närodlade.
Snittar:
1. Duxelle på kantareller i smördegsskål med friterad purjolök
2. Pumpernickel med kräm på getost, äppelmarmelad och rödbetsgrodd
3. Tunnbrödssnitt med röra på rökt vildsvin från Sjunkaröd och riven pepparrot
Middag:
Helstekt hjortinnanlår på en bädd av rostad pumpakräm, timjanolja och rotfruktschips, ugnsrostade skånska rotfrukter, vispad örtsås med pepparrot, höstsallad som slungats med en honungsvinägrett, bröd bakat i huset, smör.