Ingen människa skadades när en godsvagn spårade ur och en tung fraktcontainer föll ner i en trädgård och skadade en förrådsbyggnad i centrala Tyringe på fredagskvällen. Men det kunde slutat betydligt värre. Olyckan inträffade nära både bostadshus och viadukten över den trafikerade Malmövägen.
– Av alla dåliga ställen det kunde hänt på så var nog detta det bästa, säger Ola Malmberg, enhetschef på Trafikverkets distrikt syd.
Olyckan utreds nu av Trafikverket och tågföretaget Green Cargo. Statens haverikommission kommer under veckan också att besluta om en eventuell utredning.
Fastighetsägaren som fick containern i trädgården vill vara anonym, men berättar hur det plötsligt small till vid niotiden på kvällen.
– När jag öppnade fönstret och tittade ut såg jag containern.
Han tror att den stoppades av en grushög som han tänkt skotta bort.
– Tur att containern inte gick in i huset. Den blev liggande där, säger han och visar spåren.
Skadorna på förrådsbyggnaden är rätt omfattande på ena gaveln. Fastighetsägaren varnar för rasrisk.
– Det gick rätt kvickt när de kom och hämtade containern. Frågan är hur snabbt de fixar detta, säger han.
Ett par kilometer järnväg måste nu repareras efter urspårningen och tågen kan preliminärt börja gå först på måndag, den 28 mars, klockan tolv. Resenärerna hänvisas till buss, i första hand mellan Hässleholm och Perstorp. Skånetrafiken uppmanar alla att söka detaljerad information om sin resa på hemsidan eller i reseplaneraren.
Ola Malmberg berättar att reparationerna är tidsödande och att mer folk är på väg in för att arbetet ska kunna pågå dygnet runt. Initialt uppskattades att cirka 3 000 slipers måste bytas. Siffran har nu reviderats.
– Det är cirka 1 600 slipers som ska bytas. I detta fall går det att sticka dem under rälsen för att skada anläggningen så lite som möjligt. Men det kräver ändå mycket och tar tid. Det är ganska trångt med perronger och annat på sidan om spåren, säger Ola Malmberg.
Han konstaterar att det var tur i oturen att containern föll av där den gjorde.
– Det ligger flera hus väldigt tätt inpå järnvägen och det är trafik i underkörseln vid viadukten.
Han berättar att en växel i östra delen av samhället också är skadad.
– Både slipers och rälsstål behöver bytas där, säger han.
De två plankorsningar som berörs måste lyftas upp.
– Annars kan man inte rikta rälsen, förklarar Ola Malmberg.
Statens haverikommission samlar nu in material inför sitt beslut om eventuell utredning. Mikael Hillbo, haveriutredare för spårtrafik, berättar att Transportstyrelsen anmält urspårningen. Det finns en överenskommelse mellan myndigheterna om att vissa händelser ska anmälas. Men det är inte alla anmälda olyckor som utreds av haverikommissionen.
– Lagen om undersökning av olyckor reglerar vilka det är obligatoriskt att utreda. Sedan utreds även andra händelser som tyder på att det finns väsentliga brister i säkerheten, säger Mikael Hillbo.
Obligatoriska utredningar blir det efter olyckor där någon människa omkommer eller om fem eller fler skadas. I övriga fall görs bedömningar från fall till fall.
Mikael Hillbo har ännu inte fått in alla underlag från urspårningen i Tyringe, men räknar med att ett beslut om utredning ska kunna bli klart under veckan.
I vilket fall utreder både Trafikverket och Green Cargo händelsen.
Berit Önell