Riksteaterns berättarföreställning med Anna Takanen om att vara barn till ett finskt krigsbarn turnerar nu i Skåne. Pjäsen är sprungen ur boken Sörjen som blev där Anna Takanen berättar personligt om hur hennes pappa kom som krigsbarn till Sverige och blev kvar, hur det påverkade familjen och blev ett trauma nedärvt genom generationer. Samtidigt är berättelsen om krig och flyktingskap universell. Cia Ingvarsdotter från Vankiva, med liknande erfarenheter, är moderator vid ett samtal efter föreställningen i Eslöv på torsdag, den 24 februari.
Cia Ingvarsdotter säger att inbjudan att medverka kom tack vare uppmärksamheten genom Frilagts och Norra Skånes reportage i somras om henne och hennes debutbok Flickorna på tåget. Boken handlar om hennes mammas historia som finskt krigsbarn, hur den påverkat Cia och hur hennes egna erfarenheter blivit till hjälp i hennes arbete med nyanlända i Sverige.
– När de i Eslövs teaterförening fick frågan om att arrangera teatern kom de att tänka på mig. Jag har ju en bra bredd genom att jag är insatt i både hur det är att vara barn till ett krigsbarn och att vara flykting i Sverige nuförtiden, säger Cia.
Efter föreställningen bjuds publiken in till samtal med Anna Takanen där det blir möjlighet att dela erfarenheter och känslor för att bryta tystnaden kring traumat i att vara krigsbarn och -barnbarn.
–Det är en personlig historia, den är ju Annas. Samtidigt är den många andras historia också.Jag hoppas att den, och samtalet som följer efter föreställningen, öppnar upp för att prata och förstå mera om varandra och oss själva, säger regissören Mikaela Hasán, konstnärlig ledare för Duvteatern i Helsingfors, i ett pressmeddelande.
Cia ser fram emot att få vara med.
– Jättespännande! Jag känner bara en person till som är barn till ett finskt krigsbarn. Det ska bli väldigt intressant att höra hur andra påverkats, hur de hanterat det och om vi har gemensamma erfarenheter, säger hon.
Lite nervös är hon också eftersom hon aldrig haft en moderatorroll förut.
– Att stå inför folk är inte det konstiga, jag står ju framför en SFI-klass hela tiden. Men jag ska titta på pjäsen först och bli känslomässigt berörd och sedan ska jag upp på scenen. Hur ska det gå?
Hennes lösning är att på måndag kväll åka till Markaryd och se föreställningen i förväg.
– Då kan jag bli känslomässigt berörd och på torsdag har jag redan sett den, säger hon.
I Eslöv ska hon vara samlad, men hoppas att andra ska bli berörda.
– Här har jag bjudit in hela min famillj, för att de ska förstå vad vi alla bär på, förklarar hon.
Anna Takanens föreställning fick enligt pressmeddelandet ett starkt mottagande i Finland. Hon nystar ömsint upp pappans familjehistoria och det komplicerade i att vara barn till ett krigsbarn.
–Jag vill undersöka hur detta har påverkat många genom min konstnärliga praktik. Folk kontaktar mig ofta, så jag vet att frågan är levande i både Finland och Sverige. Det här är mitt konstnärliga fredsprojekt, berättar Anna Takanen, som är både manusförfattare och skådespelare i Sörjen som blev.
På scenen finns också Harri Kuusijärvi, en av Finlands bästa dragspelsartister, och Niko Kumpuvaara.
Sörjen som blev kommer till medborgarhuset i Eslöv den 24 februari klockan 19.
Berit Önell
Läs mer:
2021-08-17 Det finska krigsbarnet ökade förståelsen för nya flyktingar