Många av hemtjänstens mobiltelefoner fungerade fortfarande på tisdagen inte med verksamhetens appar. Måndagens uppgift om att de flesta var återställda stämde alltså inte. En kommunikationsmiss, enligt omsorgschef Åsa Ollerstam Lund.
Frilagt fick information från personal om att bara ett fåtal telefoner på måndagskvällen var återställda i ett hemtjänstområde och mindre än hälften i ett annat. Några kunde låna kollegors telefoner, men manuell dokumentation med papper och penna ute hos vårdtagarna och dörröppning med nycklar istället för digitalt krävdes fortfarande på sina håll.
Åsa Ollerstam Lundh förklarar på tisdagseftermiddagen att alla grupper ska vara helt klara från klockan 18 idag. Hon skriver i ett mejl till Frilagt: “Igår blev det tyvärr en kommunikationsmiss, så det stämmer som du skriver att något hemtjänstområde inte var “akutklart” igår tyvärr.”
Åsa Ollerstam Lundh konstaterar att avsaknaden av apparna försvårar arbetet för medarbetarna, men att inget system ligger nere. All information var hela tiden åtkomlig via datorer där det också gick att dokumentera.
Berit Önell
Läs mer:
2021-08-20 Tekniska problem drabbar hemtjänsten
2021-08-23 Hemtjänstens telefoner återställda – Allt klart först på torsdag