Alla hemtjänstens telefoner var inte klara

Alla hemtjänstens telefoner var inte klara

Många av hemtjänstens mobiltelefoner fungerade fortfarande på tisdagen inte med verksamhetens appar. Måndagens uppgift om att de flesta var återställda stämde alltså inte. En kommunikationsmiss, enligt omsorgschef Åsa Ollerstam Lund.

Hemtjänstens mobiltelefoner slogs ut i onsdags. Foto: Berit Önell

ANNONS

Annons om att annonsera i Frilagt

Frilagt fick information från personal om att bara ett fåtal telefoner på måndagskvällen var återställda i ett hemtjänstområde och mindre än hälften i ett annat. Några kunde låna kollegors telefoner, men manuell dokumentation med papper och penna ute hos vårdtagarna och dörröppning med nycklar istället för digitalt krävdes fortfarande på sina håll.

Åsa Ollerstam Lundh förklarar på tisdagseftermiddagen att alla grupper ska vara helt klara från klockan 18 idag. Hon skriver i ett mejl till Frilagt: “Igår blev det tyvärr en kommunikationsmiss, så det stämmer som du skriver att något hemtjänstområde inte var “akutklart” igår tyvärr.”

Åsa Ollerstam Lundh konstaterar att avsaknaden av apparna försvårar arbetet för medarbetarna, men att inget system ligger nere. All information var hela tiden åtkomlig via datorer där det också gick att dokumentera.

Berit Önell

Läs mer:

2021-08-20 Tekniska problem drabbar hemtjänsten

2021-08-23 Hemtjänstens telefoner återställda – Allt klart först på torsdag

Uppskattar du Frilagt?
Frilagt behöver ditt stöd för att fortsätta granska!

Bankgiro: 
597-6535
Konto: 8403-8, 33 403 635-7
Swish: 0708938399
Kontakt: prenumeration@frilagt.se