Skånetrafiken erbjuder gratis munskydd från och med imorgon, tisdag den 14 juli. Det gäller resenärer som har någon form av periodbiljett, seniorkort eller serviceresekort.
Skånetrafiken har, liksom SJ, fått kritik för att det är för trångt på tåg och bussar, trots Folkhälsomyndighetens direktiv om verksamhetsutövarens ansvar för att minska smittrisken genom att begränsa antalet passagerare per fordon och se till att trafiken kan köras i den omfattning som behövs för att minska risken för trängsel. Men Skånetrafiken vill enligt ett pressmeddelande inte att personalen ska agera polis. För att öka resenärernas trygghet delar de nu istället ut munskydd.
Munskydden kan häntas på Skånetrafikens kundcenter i Kristianstad, Malmö, Lund och Helsingborg.
— Tack vare att vi har god tillgång till munskydd kan vi tillhandahålla 50 000 munskydd till dem som reser kollektivt i Skåne, säger Alf Jönsson, regiondirektör i Region Skåne i pressmeddelandet.
Här föreslås också något som kallas Köpenhamnsmodellen, att resenärerna sitter bredvid varandra med ansiktena riktade från varandra.
Dessutom visar Skånetrafiken sedan i förra veckan i sin app vilka tågavgångar som har flest resenärer.
– På så sätt hjälper vi kunden att undvika de avgångar som har hög beläggning och ge dem alternativet att välja en med färre medresenärer, säger trafikdirektör Linus Eriksson.
Beläggningen visas sedan tidigare på en livekarta och på hemsidan visas vilka linjer som är hårdast belastade.
Men Skånetrafiken ifrågasätter starkt att kollektivtrafikens personal ska ha rätt att avvisa passagerare. Istället uppmanas alla att ta ansvar.
– Så är det till exempel i mataffären, på banken och självklart behöver det även vara så i kollektivtrafiken. Vi är övertygade om att våra kunder både vill och klarar av att visa hänsyn. I att hålla avstånd och i att inte tränga sig på en full buss. Men för det behöver man hjälp att planera sin resa, skriver Skånetrafiken.
Skånetrafiken räknar passagerarna på cirka 1 000 avgångar varje dag och anser sig ha mycket bra koll på hur resandet ser ut. Extra bussar och längre tåg har satts in där det bedömts finnas risk för trängsel.
— Vår personal ombord på våra bussar och tåg finns till för våra kunder, och är där för att hjälpa dem som behöver resa i coronatid. De ska vara en hjälp för den som reser – och inte agera polis. Det finns en orsak till att polis och väktare har särskild utbildning för sina yrkesroller, säger Linus Eriksson.
Politikerna Carina Zachau och Lars Hansson, ordförande respektive vice ordförande i kollektivtrafiknämnden, instämmer enligt pressmeddelandet.
— Kollektivtrafiken finns i coronatider till för dem som behöver resa. Att då tvingas prioritera mellan olika resenärsgrupper är inte vår roll. Ska vi neka vårdpersonalen som är på väg till arbete resa bara för att hen går på senare på busslinjen än andra?
SJ har fått kritik för att i sommar ha frångått vårens bokningspolicy med passagerare bara på vartannat säte. Ledningen har i media sagt att den nya policyn godkänts av Folkhälsomyndigheten. Men när Dagens nyheter på måndagen når Folkhälsomyndighetens ledning låter de förvånade. Något möte har inte ägt rum.
– Vi får prata med SJ. Jag åkte faktiskt tåg igår, då var det mycket folk och ärligt talat så var det lite obehagligt, säger generaldirektör Johan Carlson.
Berit Önell