Textilkonstnär AnnLis Krüger är Tyringe Konstförenings utställare under oktober månad på Tyringe Bibliotek. På måndagseftermiddagen berättade hon om sina verk i ett välbesökt mingelmöte med konstföreningens medlemmar. Den intresserade publiken fick också svar på sina frågor. Färgstarkt blandat med mer stramt svartvitt i underfundiga textila ”teckningar” – och en sydd skulptur – är det som publiken bjuds på. Allvar med humor som underton. Utställningen längst in i bibliotekslokalen är hela månaden ut fritt tillgänglig för allmänheten under bibliotekets öppettider.
– Det är livets teater jag sysslar med, ler AnnLis Krüger och sammanfattar hur hon hämtar inspiration till sina verk.
Hon startar dagens biografi med att slå fast att hon är en iakttagare av livet och att det alltid är människor med på hennes alster. Hon registrerar sådant som hur vi är med varandra, mot varandra och skillnaden mellan män och kvinnor.
– Jag har alltid en tanke och använder humorn för att säga något mer allvarligt.
Bilderna skapar hon av tunnare tyger i olika kvalitéer på vilka också lingarner och/eller silkegarner – som först blandats och lagts ut i färghärvor – sys fast. Trådarna bildar botten runt motivet som också växer och broderas fram med hjälp av en symaskin. Ibland fogas även lite metalltrådar in som får glimra till lite lyxigt och förföriskt. Tekniken kom till av en slump och har förfinats under de 50 år hon nu har sytt bilder.
– Jag startar alltid med ett ansikte och med en tanke om vad jag vill att det ska uttrycka. Den som har huvudrollen måste uttrycka vad det ska handla om, säger AnnLis Krüger.
Så skapas även de skulpturer av män som konstnären kallar Kavaljerer. Ett pillemariskt tittande ansikte med ståltrådsglasögon och ett ganska stort huvud sitter på kavaljerskulpturen som – med sin betydligt mindre och lite komiskt strama kropp står på en lika smal piedestal – också är med på utställningen. Lockar till skratt och funderingar om vad han kan vilja säga.
Tre kavaljerers porträtt med olika ansiktsuttryck i varsin sydd guldram hänger på väggen intill.
– Det här är som ett måleri och tecknande på samma gång – men min penna står still så jag måste hela tiden röra på tygstycket, berättar AnnLis om sin teknik.
En publikfråga om det inte är tungt och ger arbetsskador får ett skrattande svar.
– Jo, det är tungt.
För att motverkar arbetsskador rör AnnLis sig mycket. Det är också en nödvändighet att ständigt få skapa ett avstånd till motivet. Verket kommer att ses från längre håll än synavståndet i symaskinen och det måste fås att fungera från betraktaravståndet.
Teknikfrågorna duggar tätt och får svar.
En bild kan ta en dryg månad att göra.
– Ja, det är en alldeles vanlig symaskin, svarar AnnLis till sist.
Ett milt befriat och hoppfullt skratt hörs i publiken som förstår att inte vem som kan trolla fram en textil tavla – men det verkar fullt möjligt att få testa och kanske kunna utveckla den egna talangen.
Hur stor en tavla ska bli vet AnnLis aldrig på förhand.
– När jag har nått dit jag vill med uttrycket så är bilden klar, förklarar hon för publiken.
Ibland händer det att ett tillkommande ansikte ändå inte blir som hon vill. Då kommer saxen fram. Ansiktet klipps resolut bort och ersätts med ett nytt. Men det utklippta kastas inte utan får vila tills det kan passa in. Är det ett riktigt bra uttryck kan det få spela huvudroll på en egen duk.
Tyringe konstförenings ordförande Monica Knös rekommenderar alla besökare att ta med sig en utställningsprislista när de tittar.
– Inte främst för att se priserna, men för att läsa verkens titel.
– Ja, titlarna är viktiga för mig – de ska ha samma uttryck som det jag vill säga med bilden, instämmer AnnLis Krüger.
Runt väggarna hänger verk med namn som ”Klick sa de’ (som kungen säger)”, ”Sköna juveler”, ”Karlar – de’ e’ mitt liv”, ”2018 – ett mindre sällskap”.
– Men? Är det inte Monica Zetterlund där? Och det där är väl Kristina Lugn? Jovisst är det väl Svenska akademiens tynade skara som broderats fram under de dignande kristallkronorna?
Från mingelpubliken hörs funderingarna och nya skratt. Bilderna diskuteras livligt – precis som tänkt – med allvar blandat med skratt.
Fem digitala grafiska blad i en upplaga på tjugo och med motiv från konstnärens textila verk finns också på en vägg. Utställningen pågår till och med torsdagen den 31 oktober.
Text och foto: Lotta Persson