Skadorna på järnvägen mycket värre än väntat Bussar ersätter tågen

Skadorna på järnvägen mycket värre än väntat Bussar ersätter tågen

Reparationsarbetena pågår i de rykande resterna av det skadade spårområdet i Hässleholm.

På torsdagen inleddes ett intensivt arbete med att röja upp på järnvägsspåren och reparera kontaktledningar med mera efter onsdagens storbrand i Hässleholm.

– Det är mycket mer skadat än vi trodde först, säger Denny Josefsson på Trafikverkets presstjänst.

Enligt Skånetrafikens prognos på torsdagskvällen kan tågen inte börja gå förrän tidigast på fredag i nästa vecka.

Bussar tar nu resenärer till anslutningspunkter i Tyringe, Höör, Kristianstad och Osby där färden kan fortsätta med tåg.

Enligt torsdagens första prognos från Skånetrafiken skulle trafiken norrut från Hässleholm tidigast vara igång på tisdag. Söderut skulle möjligen kunna bli tidigare, en slutbesiktning väntades under dagen. På eftermiddagen gällde samma prognos för alla tåg, sent på måndag kväll. Efter en ny bedömning av läget utifrån de inspektioner som gjorts under dagen meddelar på kvällen både Trafikverkets och Skånetrafikens hemsidor att det nu är fredagen den 23 augusti som gäller – tidigast.

ANNONS

Annons om att annonsera i Frilagt

Skadorna är alltså betydligt värre än väntat. Både räls, kontaktledningar och signalsystem berörs. Den brygga för att hålla kontaktledningarna över spåren uppe som rasade sedan en stolpe vikit har satts på plats och hålls uppe med hjälp av lyftkran.

Denny Josefsson berättar att reparationsarbetena nu kommer att pågå dygnet runt.

– Det tar våldsamt lång tid. Många kablar har brunnit av, vi måste byta många meter. Fem-sex kontaktledningsstolpar behöver åtgärdas liksom ett stort antal meter räls. Slipers och belysningsstolpar är skadade och ett par hundra meter cementrännor för kablar ska bytas, säger Denny Josefsson.

Rekommendationen att resa på annat sätt än med tåg på torsdagsmorgonen verkar ha nått ut. Morgonens rusningstrafik flöt på lugnt, enligt Skånetrafikens tågvärdar som guidat passagerarna till ersättningsbussarna vid Norra Station från klockan 5.30.

– Det har varit väldigt lugnt. De flesta vet att de ska åka på annat sätt än med tåg, säger en av tågvärdarna som ropar ut vart bussarna går.

Tågvärdarna guidar passagerarna till rätt ersättningsbuss i Hässleholm.

Skånetrafiken beklagar i ett pressmeddelande situationen och vädjar om tålamod.

– Det är oerhört olyckligt. Även om vi jobbar för fullt med att få fram ersättningsbussar får resenärerna räkna med flera timmars längre restid, säger Linus Eriksson, trafikdirektör på Skånetrafiken.

Bussarna kommer in i strid ström till Norra Station under morgonen och förmiddagen och de flesta fylls, särskilt de som går åt Malmöhållet, det vill säga till Höör och även Osbybussen som många tar för att komma vidare till Älmhult.

En turist frågar hur man reser till Växjö och hänvisas till Osbybussen. En kvinna ska till Helsingborg och får skynda sig till Tyringebussen.

Björn Martinsson hoppas ta sig till Malmö i ett jobbärende.

– Det är lite rörigt, säger hon.

Björn Martinsson tog tåget klockan nio från jobbet i Alvesta för att uträtta ett jobbärende I Malmö. Klockan 10.30 vet han inte när han kan komma vidare från Hässleholm.

– Någon gång ska det komma en buss, säger han.

Någon egentlig tidtabell finns inte.

– Vi försöker anpassa bussarna till tågavgångarna, men det är jättesvårt, säger tågvärden.

Systrarna Emma och Ida Andersson har planerat att åka till Malmö. Emma har ledig dag och Ida har sommarlov.

– Det är ju sista dagen på sommarkortet, säger Emma.

Emma Andersson, till vänster, och systern Ida har planerat att resa till Malmö för att använda Skånetrafikens sommarkort sista dagen det är giltigt.

De vet inte ännu om de kommer iväg.

– Vi får se, vi står inte här och väntar hela dagen. Vi vet inte när bussen går.

Alla tåg är ersatta med bussar eller bara inställda.

Tusentals resenärer i hela södra Sverige påverkas av branden i det tidigare godsmagasinet i utkanten av spårområdet. Inga tåg kan i nuläget överhuvudtaget passera Hässleholm. SJ har lett om en del av sina fjärrtåg, andra har ställts in.

Efter Skånetrafikens kontakt med Trafikverket och olika tågexperter kontinuerligt under torsdagen är det fortfarande osäkert när tågen kan börja gå.

Thomas Göransson på pressjouren har ingen ny information om att södergående tåg skulle kunna börja gå tidigare än norrgående, men säger att om det blir grönt ljus från Trafikverket kan Skånetrafiken ställa om så att de tågen kan gå upp till Hässleholm.

Netto höll öppet som vanligt på torsdagen, trots branden. Efter en kortare stängning på grund av strömavbrottet var Charef Charef glad att kunna öppna igen.

Nettos butik som ligger granne med brandplatsen kunde öppna som vanligt på torsdagen efter att ha utrymts och stängt tidigare på onsdagskvällen. Men strax efter klockan elva på torsdagsförmiddagen tvingades personalen stänga igen på grund av ett strömavbrott som drabbade nästan 13 000 abonnenter. Även telefonin påverkades. “Stängt på grund av strömavbrott” stod det på en lapp på Nettos dörr. Men snart var strömmen tillbaka igen och butiken kunde öppna.

Enligt Pernilla Schoug, kommunikationschef på Eon, hade strömavbrottet ingen koppling till branden eller reparationsarbetena på spårområdet. Orsaken är ännu okänd, men kommer att utredas.

– Vi har haft fokus på att så fort som möjligt strömsätta kunderna, säger Pernilla Schoug.

Hon berättar att det inte finns någon känd skada på någon kabel eller liknande. Istället var det något som gjorde att strömmen slog ifrån på en transformatorstation.

– Något löste ut av säkerhetsskäl. När vi slog på strömmen funkade allt igen. Det kan ha varit en fågel, men vi vet inte, säger hon.

Strömmen var borta mellan 11.10 och 11.47. Berörda områden var stora delar av Hässleholm samt Ballingslöv, Brönnestad, Ignaberga, Norra Sandby, Sjörröd, Stoby, Tormestorp och Vankiva.

Text och foto: Berit Önell

Den bortre stolpen vek sig under branden så att bryggan för kontaktledningarna över spåren föll ner. Bryggan hålls nu uppe av lyftkranarna. I bakgrunden Nettos byggnad.
Arbete pågår med kablarna i marken
Hela spårområdet är påverkat av branden.
Det är inte mycket kvar av det gamla magasinet där järnvägsspår gick in.

Läs tidigare artiklar i ämnet:

2019-08-14 Våldsam brand i åkeriet bakom Netto

2019-08-14 Tågtrafiken kan stå stilla upp till en vecka

Uppskattar du Frilagt?
Frilagt behöver ditt stöd för att fortsätta granska!

Bankgiro: 
597-6535
Konto: 8403-8, 33 403 635-7
Swish: 0708938399
Kontakt: prenumeration@frilagt.se