I utställningen Lekstäver och orddjur lockar fantasifulla konstverk och omsorgsfullt hantverk besökaren att både med synen och rent handgripligt upptäcka och släppa loss sin språkkreativitet. Att musik ska byggas utav glädje sjöng Lill Lindfors om 1978. På samma underfundiga sätt leker konstnärerna Magnus Lönn och Björn Ed också friskt med språkets många betydelser och associationer.
Den 19 januari är det vernissage i Kulturhuset i Hässleholm och utställningen pågår till och med den 2 mars.
Dubbeltydigheter och ordvitsar duggar tätt och skrattet ligger nära – och brister ofta ut. Det jongleras och byggs både fysiskt och verbalt med ord. På svarta gummimattor staplar de lekfulla konstnärsvännerna stora och fint arbetade träbokstäver till höga torn.
– Att förmedla en leklust och allt det roliga man kan göra med språket är kärnan i det vi gör, säger Magnus Lönn.
Björn Edh och Magnus Lönn har tveklöst kul ihop och så otroligt mycket att förmedla. En bokstavstroende reporter blir nästan helt yr av lycka över alla möjligheter till språkfrosseri som de två har att erbjuda.
I en blandspelare går det att få hjälp med ordnyskapande. Små trästavar på hyllor med textade ord att flytta, vända, vrida och sätta samman till helt oväntade kombinationer.
På en vägg en lodrät rad grafiskt strama klockor – där minutvisaren får betraktaren att plötsligt se bokstäver komma och gå.
Ord blir lätt till magiska byggen och världar – bara fantasin kopplas på.
Varför inte klättra en bit på en diktstege och se vad som dyker upp?
Återigen har de två vännerna skapat en spännande utställning som undersöker gränslandet mellan bokstav, bild och ord.
Den är ett Skapande skola-projekt och 300 lågstadielever får komma på visning och delta i en kreativ verkstad tillsammans med Magnus Lönn.
Dessförinnan kommer deras lärare att ha fått en egen introduktion inför det gemensamma besöket i utställningshallen
Hässleholmspubliken har redan kunnat bekanta sig några gånger med de två ordrika konstnärerna. I Palaver på grenesiska (2003) och Tingens Teater (2007) samarbetade de, medan Magnus Lönn var ensam om Undrien (2014).
Förutom som konstnär har han varit verksam som både dramatiker, scenograf och författare.
2002 kom Bråkstavsboken – med bilder och många ramsor – och 2014 Fantastikboken. Båda böckerna behandlar samma gränslandstema.
Den senaste boken har övervägande bilder på olika ordkonstverk i en mängd varierande tekniker och med lite kortare texter och kommentarer infogade här och där.
Björn Ed är född i Malmö och flyttade i tioårsåldern till Stockholm. Efter gymnasiet och en sommarkurs för välkända Carl Malmsten på Capellagården kom han in på Konstfack i Stockholm. Vid sidan av arbete på arkitektkontor blev det under 1960-talet studier på Konstfacks aftonskola och utbildning till möbel- och inredningsarkitekt.
Utställningens många bokstavspallar är designade och fint snickrade av honom. Liksom de vackra tågen i den roliga tunneltågbanan och de mjukt och vänligt formade bokstavsklossarna.
Sedan 1968 har han ägnat sin mesta tid åt att formge utställningar, först som frilansande utställningsarkitekt, därefter som anställd på Riksutställningar. Under senare år åter som frilansande. Bland hans uppdragsgivare finns Ottenby fågelstation naturum, Eketorps borg och Nobelmuseet. Åtskilliga utställningar för Nobelstiftelsen runt om i världen har det också blivit.
Själv vet Björn att det skrivna språket inte alltid är så lätt. Än idag gör hans dyslexi läsningen av morgontidningen till ett äventyr.
Men också glädje över många nya ord.
– Det här är något så fruktansvärt viktigt; det är ingen konstutställning, det är något annat, säger han om själva utställningen.
En medvetandeutställning?
– Ja, svarar Björn Ed.
– Jag tycker det är en konstutställning också, flikar Magnus Lönn in.
– Men det är ett annat konstbegrepp, menar Björn och får medhåll av Magnus.
Björn har sedan en tid börjat studera den engelske arts-and crafts konstnären William Morris tankar.
– Om man har en dräglig livssituation blir man en skapande människa. Vi måste få ihop samhället som håller på att bli för polariserat, säger han – om hur han ser på konstens viktiga roll och vad han hoppas bidra med i utställningen.
Det passar därför väl in att allmänheten inbjuds till sedvanlig skaparverkstad. Tre av vårens fyra lördagar tar avstamp i utställningen. Den första verkstaden hålls redan vernissagedagen i Ateljé Färgaren på plan två. Som vanligt är både utställnings- och verkstadsbesök kostnadsfria.
Båda konstnärerna håller på att lusten är viktig.
– Fuska mera, uppmanar dessutom Björn Ed – lite rebelliskt.
Med det menar han egentligen att inte lyda regler helt blint.
– Ska man erövra språket måste man fuska; inte bry sig så mycket om det här med vad är rätt och vad är fel, säger han med värme.
Inte helt oväntat har en hel del lärare protesterat när han har sagt så ute på fältet. Men förrmågan att kunna behålla lusten och nyfikenheten kommer ur lek och inte ur röda bockar – det är de båda konstnärerna helt övertygade om.
Konceptet Skapande skola syftar till att stärka samverkan mellan skolan och det professionella kulturlivet. Det är Statens Kulturråd centralt som förmedlar statsbidraget och kommunala Kultur Hässleholm som lokalt arrangerar utställningen, som pågår fram till och med den 2 mars.
Att det är en utställning för alla åldrar hoppas de båda konstnärsvännerna snabbt ska sprida sig. Leklust och nyfikenhet är bra för människans utveckling genom hela livet.
Text och foto: Lotta Persson