De två männen misstänks för att ha samarbetat om att anlägga branden i parkeringsgaraget på Norra Station. Det berättar åklagaren Christofer Ramkvist.
Branden ska ha startat i en bil och sedan spritt sig till ytterligare fyra som stod intill och skadat hela garaget med ytterligare tolv bilar.
Den häktade 26-åringen medgav på onsdagen fortsatt frihetsberövande till den 10 januari.
Polisens brottsplatsundersökning drog ut på tiden eftersom det var för farligt att vistas i den svårast skadade delen av garaget innan taket stämpats upp.
– Teknikerna kunde inte gå in där eftersom taket hade släppt. Det fanns risk att betongblock på kanske tio kilo föll ner, förklarar Christofer Ramkvist som håller i utredningen under mellandagarna då den ordinarie förundersökningsledaren Martin Hansson har semester.
Ramkvist berättar att förlängd häktningstid behövs både för att analysera teknikernas undersökning närmare och för att hålla ytterligare förhör. Domstolen har också beslutat om en psykundersökning av 26-åringen.
– Det kan bli fråga om antingen mordbrand eller grov mordbrand beroende på vilken kostnad som beräknas för att återställa garaget, säger Christofer Ramkvist.
Polisens avspärrningar är nu hävda och alla de brandskadade bilarna identifierade och bortforslade. De sista drogs upp på fredagen.
Kommunens säkerhetschef Anders Nählstedt berättar att saneringen av det kommunägda garaget nu ska börja.
– Det kommer att ta några månader, exakt tid vågar ingen säga ännu, förklarar han.
Bland annat måste en grundlig undersökning göras av taket med anledning av den starka värmeutvecklingen under branden och att golvet ovanför spruckit.
– De måste borra i taket för att kolla vad som är skadat, säger Anders Nählstedt.
Han berättar också att kommunen tillfälligt flyttat en del av sin utbildningsverksamhet från byggnaderna ovanför garaget till andra lokaler för att det hårdast drabbade företaget, Bombardier, ska kunna låna fler kontorsutrymmen i anslutning till de rum som de tvingats utrymma.
Kommunen äger enbart garaget genom en så kallad tredimensionell fastighetsbildning, men hyr alltså också utbildningslokaler i byggnaderna. Kunskapsporten, som byggde både garaget och byggnaderna ovanför, äger resten.
Undertecknad avslöjade i mars 2014 (i Norra Skåne) att kommunen hade tecknat ett 20-årigt avtal för det då nybyggda parkeringsgaraget med en hyra på 3,55 miljoner kronor per år med Joakim Olléns Kunskapsporten. Inklusive indexuppräkning och kostnader för parkeringssystem, bomsystem med mera skulle totalkostnaden landa på cirka 80 miljoner kronor på 20 år.
Kunskapsporten har sedan 2008 ett ramavtal med det kommunala bolaget Hibab om utveckling av området Norra Station. Köpet av parkeringsgaraget och förhyrningen av lokaler i byggnaderna var ett villkor för att Kunskapsporten 2010 skulle köpa marken och fortsätta utvecklingen. 2011 gjorde kommunen dock även en upphandling av långtidshyrda parkeringsplatser nära järnvägsstationen. Upphandlingen vanns av Kunskapsporten som var enda anbudsgivare.
Enligt det ursprungliga avtalet, som skrevs under av dåvarande kommunalrådet Urban Widmark (M) och inte var daterat, skulle kommunen efter hyrestidens utgång köpa garaget till bokfört värde. Kommunen förhandlade dock om avtalet redan 2012 så att avstyckningen inte skulle vänta i 20 år utan ske direkt efter att byggnaderna stod klara och att kommunen därefter skulle kunna förvärva garaget när som helst. Handläggningen fick skarp kritik av kommunens egna revisorer.
I juni 2014 beslöt kommunen att köpa loss det 2728 kvadratmeter stora garaget med plats för 73 bilar och två motorcyklar för 34,4 miljoner kronor. Men först i april 2015 tog kommunen formellt över ägandet.
Berit Önell