De fokuserar på att utveckla Torsjö Live

De fokuserar på att utveckla Torsjö Live

Mer koncentrerat, fokuserat och tätare. Så beskriver Torsjö Live-generalen Mats Gunnarsson och eventkoordinatorn Louise Wallin vad vi kan förvänta oss av årets Torsjö Live-dagar, fredagen den 30 juni och lördagen den 1 juli. 

Nu på sitt fjärde år börjar Torsjö Live få rätten att kunna kalla sig en institution. 

Mats Gunnarsson och Louise Wallin är fast beslutna att se till att Torsjö Live växer och utvecklas. Foto: Lotta Persson
Mats Gunnarsson och Louise Wallin är fast beslutna att se till att Torsjö Live växer och utvecklas. Foto: Lotta Persson

Mats har målbilden klar.

ANNONS

Annons om höstlovsaktiviteter på Hovdala

– Vi ska bli ett av Sveriges absolut bästa utomhusarrangemang. Men det tar lite tid att växa till att bli det, säger han.

– I år har vi tagit ett lite vetenskapligt grepp och gjort en marknadsanalys och en djupare målgruppsstudie. Utifrån det har vi sedan strukturerat upp programmet, svarar Mats på frågan hur de gör för att nå målet.

Han berättar att han fick flera goda aha-upplevelser under analysarbetet.

– Det har bland annat lett till en bättre och mer samlad marknadsföringsplan och valet att ha två och skilda teman på dagarna. På fredagen har vi i år ett skönt ”mys”-tema och på lördagen är det ”fest och dans” som gäller.

Mats har sedan han startade med artistbokningarna jobbat hårt på att få till en enklare väg att nå och boka artister. Han tycker att det nuvarande systemet, med några få stora och dominerande bokningsbolag, har sina nackdelar.

– Det är svårt att nå fram till, och också att överblicka, vilka artister som ens går att boka. De stora bolagen både hyr ut artister och anordnar själva konserter. De eftertraktade namnen är ofta svåra för oss att komma åt, förklarar han.

Mats har idéer och tankar och tror på ett system med bokningsappar. Det skulle kunna ge nya möjligheter till ett rikare artistutbud. Men än har inte branschen nappat. Mats menar att han vill få föra över mer makt åt artisten och helst kapa mellanleden.

– Låt arrangör och artist prata med varandra direkt. Det skulle kunna påverka både utbud och hålla nere kostnader. Och gynna artisten. En sann och god nöjesarrangörs dröm.

Flera namnkunniga artister

Men, svårt eller ej, så är redan flera namnkunniga artister klara. I Sverige välkända danskan Sanne Salomonsen är en av fredagens underhållare.

Sanne Salomonsen är ett av Torsjö Lives dragplåster i år.
Sanne Salomonsen är ett av Torsjö Lives dragplåster i år.

– Hon kommer att ge den lediga, skönt avslappnade och rockiga prägel vi önskar, säger Mats.

Legenden Jerry Williams, nyare stjärnskottet Sabina Ddumba, väletablerade Eric Gadd är ytterligare några av de redan bokade artisterna.

Men ännu finns lite hemligheter. Mats med medhjälpare hoppas kunna presentera ytterligare några artistöverraskningar.

I slutet av april är det tänkt att evenemanget ska vara klart att presenteras i sin helhet. En bilaga om Torsjö Live kommer då att distribueras tillsammans med Skånes alla morgontidningar.

Man strävar medvetet efter att Torsjö Live ska vara och uppfattas som ett

Nyare stjärnskottet Sabina Ddumba är ett annat.
Nyare stjärnskottet Sabina Ddumba är ett annat.

familjeevent. Föräldrar kan med förtroende lämna sina barn en stund till den barnpassning som kommer att erbjudas inne på området. En lite unik service som gör det möjligt för föräldern att också kunna koppla av och få njuta av musiken mer fokuserat en stund. Och barnen får ha kul med andra barn under pedagogisk ledning och tillsyn.

– Mamma eller pappa är bara ett mobilsamtal bort, säger Louise glatt.

Mats och Louise återkommer flera gånger till att de känner sig mycket stärkta av all positiv uppbackning de fått och får – både från publik, artister och närsamhället.

– Att kommunen ser att vårt projekt är värt sponsring och stöd, känns väldigt bra. Vår strävan är att stå på egna ben så snart det bara går. Men det tar några år att etablera sig och tills dess är sponsorerna mycket viktiga, säger Mats.

– Vi har ett centralt och bra läge. Med en radie på 10 mil når vi mer än 3 miljoner människor. På en timme tar man sig till Torsjö. Eftersom Hässleholm har så goda kommunikationer och vi sköter transfertrafiken till och från festplatsen, tror vi starkt på att vår satsning ska fortsätta växa och lyckas, säger Mats entusiastiskt.

Rutinerat familjeföretag

Det är mycket jobb som ska utföras. Men familjeföretaget är väl sammansvetsat och numera också rutinerat. Under cirka två veckor före konsertdagarna bygger man upp allt. På en halv vecka efter avvecklas och töms ängen i dalen.

Förutom Mats och Louise består kärntruppen i projektet av Mats svåger, Jonas Johansson. Det är Jonas som håller i allt som hör till festplatsen och basar över den biten. Mats fru Birgit får självklart också räknas in i kärngänget, liksom hans syster Anna och sonen André som tituleras konceptutvecklare – och hans skolkamrat Agnes Sjöberg, projektets art direktor. Ett familjeföretag, alltså.

Till hjälp inför och under konsertdagarna har man ett 50-tal ideellt arbetande funktionärer. Ett 10-tal ungdomar får också ett 3-veckors sommarjobb.

Slänten i det före detta grustaget är som en amfiteater där publiken har bra utsikt ner mot stora scenen. Foto: Urban Önell
Slänten i det före detta grustaget är som en amfiteater där publiken har bra utsikt ner mot stora scenen. Foto (från förra året): Urban Önell

Mats ser positivt på framtiden och gruppen jobbar långsiktigt. Uthållighet är ett nyckelord. Att vara duktiga på att organisera, planera och utveckla sig, ser Mats som Torsjögruppens stora styrka. Han skrattar och ryser lite över minnen som första årets alldeles för dåliga backstageutrymmen, ett tälthaveri, kökaos – och några till små, men lätt panikskapande, händelser. Trots att förberedelserna gjorts väl. Men tack vare rutin och erfarenheter ska årets konserter inte kunna ge något onödigt nervkittlande.

Elavbrott visar sig vara Mats värsta mardröm. Så det tacklade gruppen rejält redan inför fjolårets konsert. Det faktum att det går en starkströmskabel över ägorna erbjöd en bra lösning. En kraftig transformator införskaffades och ett avtal slöts med Eon.

– På samma gång som vi blev någorlunda säkert strömförsörjda, blev vi både  kostnadssmarta och miljövänligare – genom att inte bränna upp diesel för 60 000 kronor rakt ut i atmosfären. Dessutom slipper vi få vår ljudbild störd av ett dieselaggregat. Allt detta gjorde transformatorsatsningen till ett enkelt investeringsval, summerar Mats nöjt.

En ytterligare fördel med att elen nu så att säga redan är på plats, visar sig vara att förberedelserna minskar och de kan göras mycket mer effektiva. Tidigare skapade inhyrningen av dieselaggregat en helt egen logistik som styrde en hel del och inte minst kunde den skapa frustrerande stopp och tidsspill.

Medaljerade kockar

Även i år hålls en hög klass på köket. Två medaljerade kockar, Daniel Pembert och Tomas Gustafsson, är inhyrda för att hålla sina händer och kokkonster redo för den matsugna delen av publiken.

Publiken var väl förberedd för regnet på Torsjö Live. Foto: Urban Önell
Det har regnat mycket på Torsjö Live, men publiken bruakr vara väl förberedd. Foto: Urban Önell

– Vi har gjort lite ändringar och kommer att koncentrera kockarnas arbetsområde till ett samlat mattorg. Det bli lättare för alla att överblicka utbudet och kockarna får det bättre, säger Louise.

En nyhet i år är att det kommer att avsättas en lite större tältyta med en central och bra utsikt över musikevenemangen.

– Vi kallar den Business Class, berättar Louise, och där kan företag, eller vem som önskar, boka in sig för att äta en utvald trerättersmeny.

Givetvis kommer det också i år att finnas ett bra utbud av lite snabbare matalternativ att välja på; typ hamburgare, sallad och ta med-tallrikar.

Det märks att det jobbas intensivt på helheten och på att växa. Biljetterna som bara erbjöds tidiga festivalbesökare sålde snabbt slut. Också den så kallade EarlyBird-periodens rabatterade biljetter är nu slut. Liksom tidigare används en med tiden stegrande prissättning. Det motiverar till planering och tidigt köp. Något marknadsundersökningen visade att den trogna publiken uppskattar.

Nytt för i år är att det är en prisskillnad på dagarna. Men liksom tidigare finns ett paketpris på entré för den som kommer båda.

Än är det ingen risk att någon ska bli utan biljett – den stora platsen borgar för att många ska få kunna komma in och njuta av just sin favorit. Men den som kan och vill planera kan alltså spara en slant på ett tidigt köp.

Alla tummar hålls nu för att vädret i år ska bli riktigt soligt, lagom varmt och skönt.

Lotta Persson

 

Uppskattar du Frilagt?
Frilagt behöver ditt stöd för att fortsätta granska!

Bankgiro: 
597-6535
Konto: 8403-8, 33 403 635-7
Swish: 0708938399
Kontakt: prenumeration@frilagt.se