De yrken där det är störst brist på arbetskraft i Hässleholms kommun idag finns inom vård och omsorg, olika hantverksyrken och inom transportbranschen. På tisdagen kunde unga vuxna och andra intresserade få information om bland annat dessa på jobb- och utbildningsmässan What works på Norra Station. Det var andra gången som kommunens förvaltning för arbetsmarknad och kompetensutveckling inbjöd till mässan med målsättningen att besökarna skulle kunna gå hem med ett jobb eller en utbildning.
Elida Cimic, informatör på AK-förvaltningen, och Helena Mineur, koordinator på Norra Station, förklarar att målsättningen är att vara konkret.
– Besökarna ska kunna möta arbetsgivare och lämna CV, kanske till och med få ett jobb eller hitta en utbildning som de vill söka, berättar Elida Cimic.
Mässan arrangeras tillsammans med Arbetsförmedlingen som har både CV-verkstad och matchningshörna där arbetssökande kan träffa arbetsgivare med rekryteringsbehov.
Ett rum är fyllt med utställare och information om olika utbildningar, ett med information från företag. Studie- och yrkesvägledning och starta eget-rådgivning finns också. I aulan avlöser seminarierna varandra under hela eftermiddagen.
Mässan riktar sig i första hand till unga, från årskurs tre på gymnasiet och äldre, men är öppen för allmänheten.
– Nordöstra Skåne har hög ungdomsarbetslöshet, men den är på väg ner. Många företag skriker efter arbetskraft, men det finns ett kompetensglapp och det viktigaste för ungdomarna är att utbilda sig, säger Betina Johansson Mohager från Arbetsförmedlingen.
– Väldigt lärorikt och bra, tycker gymnasieeleven Alexander Johansson, 18 år, som passar på att fråga Bo Renehed från Arbetsförmedlingen om möjligheter till jobb i Danmark och andra europeiska länder.
Bo Renehed har själv jobbat i Danmark och informerar om det mesta, skatt, försäkringar, kultur med mera. Det finns gott om jobb, särskilt under sommaren, exempelvis på Kastrup, Tivoli och Bakken.
– Du tjänar mest på att pendla för det är dyrt att bo i Köpenhamn, förklarar han.
Han säger att restiderna visserligen blivit lite längre sedan gränskontrollerna infördes, men det går fortfarande bra att bo i Hässleholm och jobba i Köpenhamn.
– Jag får mest frågor om språket. Men det är bara att tala långsamt. Du lär jättefort de viktigaste orden som skiljer sig från svenskan. 20 000 personer pendlar varje dag mellan Sverige och Danmark. Språket är inget jättestort hinder, säger Bo Renehed.
Även it-branschen söker folk.
– Det finns en jättestor efterfrågan, framförallt på utvecklare men även it-tekniker, berättar Björn Idetid frånLexicon som anordnar utbildningar tillsammans med Arbetsförmedlingen.
Manpower söker också personal i Hässleholm, bland annat inom administration och kundtjänst.
Lars Johansson från Tya, Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd, är en av föreläsarna och även utställare.
– Vi har stora problem att få tag i personal. Vi behöver för närvarande anställa cirka 5 000 personer per år, berättar han.
En anledning till det är det nya EU-kravet på yrkeskompetensbevis för yrkeschaufförer.
– Alla måste gå 35 timmars utbildning för att få köra lastbil, även de som har 30 års erfarenhet. Många som bara körde på deltid tyckte inte det var lönt, förklarar Lars Johansson.
Ingångslönen för yrkeschaufförer är 26 000 kronor i månaden. Det är också möjligt att på kort tid höja lönen genom att exempelvis gå över till arbete som transportledare.
Lars Johansson hoppas att fler kvinnor ska välja yrket. Idag är 10-12 procent av chaufförerna kvinnor.
– Vi har lika lön för tjejer och killar och det finns mycket tekniska hjälpmedel, så det är inte längre ett fysiskt krävande jobb.
– Tjejerna är generellt duktigare. De kör bättre och mer bränsleekonomiskt och har mindre skador.
Lars Johansson delar ut en broschyr med information på sju språk.
– Men det är svårt för nyanlända eftersom de måste skriva proven på svenska för att få behörighet, säger Lars Johansson.
Han tycker att problem i branschen med utlandskonkurrens och olagliga transporter har fått oproportionerligt stor uppmärksamhet. Kanske skrämmer det ungdomar från att satsa på yrket.
– De flesta körningar är närtransporter och inte konkurrensutsatta på det sättet, säger han.
Berit Önell