När hissen på Bokebergsgården i Hässleholm gick sönder blev sex rullstolsburna pensionärer strandsatta på bottenvåningen. Räddningstjänsten fick komma till undsättning och med hjälp av en trappstol från ambulansen lyfta upp de boende till deras lägenheter, någon ända uppe på sjätte våningen.
– Det var egentligen inte ett räddningstjänstuppdrag, men det var helt rätt att kalla på oss i en sådan situation och jag tycker absolut att vi ska ställa upp på sådant, säger Mikael Brandt på räddningstjänsten till Frilagt.
Strax efter klockan tre på torsdagseftermiddagen fungerade hissen igen. Då hade de äldre som inte kunde gå i trapporna suttit instängda i sina lägenheter sedan tisdagen då hissen gick sönder.
Problemet upptäcktes vid halvtretiden på tisdagseftermiddagen. Reparatörer från två olika hissbolag var snabbt på plats, men lyckades inte laga hissen. Reservdelar behövde beställas.
Räddningstjänsten larmades inte förrän klockan 18.52 då pensionärerna suttit och väntat i över fyra timmar.
– Men hemtjänstpersonalen ordnade kaffe till oss fast det var stängt i köket, berättar en av de drabbade.
Enligt räddningstjänstens rapport från händelsen hade ansvariga på hemtjänsten inte lyckats nå fastighetsägaren Hässlehem och inte heller fått svar på hur situationen skulle hanteras från företaget Bevakningsskydd som har jour. Eftersom inga alternativ verkade finnas larmades SOS.
Sex brandmän ryckte ut, men hade inte lämplig utrustning för att lyfta människor i trappor. Två personer från ambulanssjukvården assisterade därför med trappstol som går att rulla uppför trappor. Fyra av pensionärerna bars upp med hjälp av den medan de andra två klarade sig med stöttning i trappan.
Allt gick bra och klockan 20.17 avslutade räddningstjänsten sin insats.
Under onsdagen och torsdagen kunde de pensionärer som annars brukar äta i matsalen på bottenvåningen få mat hem, om de så önskade.
– En hiss kan gå sönder, i övrigt har jag inga kommentarer, säger Stephan Persson, vd på Hässlehem.
Men tog det inte väldigt lång tid innan de drabbade fick hjälp?
-Det kan tyvärr bli så när en hiss går sönder. Vi har inga möjligheter att hjälpa folk ut, men vi ser till att hissen lagas så fort som möjligt, säger han.
När det gäller på vilket sätt de berörda fick hjälp hänvisar han till omsorgen och när det gäller detaljer kring reparationen till hissleverantören.
Åsa Sjöholm, enhetschef för hemtjänsten på Väster där Bokebergsgården ingår, beklagar det inträffade.
– Det är väldigt tråkigt, det måste jag säga, förklarar hon.
Hon har svårt att kommentera om kontakten med räddningstjänsten kunde tagits tidigare.
– Jag var inte här på kvällen. På eftermiddagen trodde vi fortfarande att hissen snart skulle kunna lagas. Räddningstjänsten kontaktades nog så snart det stod klart att det inte gick eftersom reservdelar behövde beställas, säger hon.
Enligt Åsa Sjöholm kontaktade hemtjänsten kommunens säkerhetschef för råd om hur situationen skulle hanteras.
Hon berättar att omsorgsförvaltningen nu kommer att utreda händelsen som en avvikelse. Utredningen får visa om beredskapen inför liknande händelser behöver höjas eller andra åtgärder vidtas.
Berit Önell