Många Tyringebor har varit frustrerade över bristen på kontanter i samhället den senaste veckan. Byns enda bankomat är trasig och kontanterna i båda livsmedelsbutikerna har också tagit slut till och från.
– Vi är jätteolyckliga för detta. Vi har gjort allt vi kan för att försöka lösa det för dem som behöver kontanter, säger Gunilla Bengtsson, bankchef på Sparbanken Skåne i Hässleholm och Osby.
Kontoret i Tyringe har inte kontanter, men butikerna får nu hjälp att ta ut på banken i Hässleholm.
Det kontantlösa samhället är inte här riktigt än. Människor behöver fortfarande kontanter, särskilt de äldre.
På måndagsförmiddagen samlas folk vid bankomaten vid Torggatan utanför Sparbanken. En lapp talar om att automaten är trasig och hänvisar till livsmedelsbutikerna.
Men i butikerna tar pengarna också slut till och från.
– Jag har fått ”krita” så länge, säger en äldre kvinna vid bankomaten.
Hon vill vara anonym, liksom väninnan.
– Jag har kunnat handla det jag behöver. Men man vill alltid ha lite pengar i reserv, säger hon.
De tycker inte om att Sparbanken slutat hantera kontanter.
– Handelsbanken har fortfarande kontanter, men de har bara öppet ett par timmar i veckan, säger de.
Enligt Handelsbankens hemsida är dock även det kontoret kontantlöst.
Ronny Ericsson kommer också för att ta ut pengar .
– Det här ska bara fungera, säger han.
Han undrar om han ska behöva köra till stan för att ta ut pengar.
– Jag använder kortet mycket, men måste ha pengar också, förklarar han.
En annan man skojar om att han sparat lite pengar på grund av bankomattrasslet.
– Men det här går inte hur länge som helst, pengarna tar ju slut överallt, säger han.
Susanne Hagelin Bengtsson, kontorschef på banken i Tyringe, hänvisar till sin chef Gunilla Bengtsson, men förklarar att bankpersonalen är bekymrad.
– Vi har försökt hjälpas åt här i byn, från banken försöker vi trycka på Bankomat AB som äger bankomaterna, säger hon.
Ett annat företag, Loomis AB, fyller på pengar i bankomaten. Två personer från Loomis kommer in på kontoret när Frilagt är där.
– Bankomaten kommer inte igång idag heller, de väntar på reservdelar. Men ni får prata med Bankomat AB, säger de.
På Matlusten berättar butikschefen Mattias Andersson att pengarna är helt slut efter helgen.
– Det går åt enorma summor. Under helgen tog folk ut 200 000 kronor i kontanter här i butiken, förklarar han.
Det har varit svårt att få tag på de summor som behövs. Av säkerhetsskäl är det ingen som har stora summor liggande.
– Vi har fått hjälp av banken att hämta kontanter från deras kontor i Hässleholm, men det räcker inte, berättar Mattias Andersson.
Matlusten har avtal med Loomis och kan beställa växel därifrån.
– Men normalt kommer de bara en gång i veckan och vi kan inte beställa mer på kort varsel, säger han.
Butikens kassa fylls inte heller på så mycket av kunderna eftersom de flesta trots allt betalar med kort i butiken. Kontanterna använder de på annat håll.
– Hela byn är beroende av bankomaten, säger Mattias Andersson.
Han gillar inte att så många banker slutat med kontanter.
– Så länge vi har kontanter i handeln blir det problem för oss när banken inte har det, säger han.
Även Matlustens personal möter frustrerade kunder.
– Det blir badwill för oss också. Kunderna har inte jättestor förståelse för att det inte finns några pengar här heller, säger han.
På Hemköp har kontanterna också tagit slut under den gångna veckan, men på måndagen var det möjligt för kunderna att ta ut i kassorna.
Bankchef Gunilla Bengtsson berättar att problemen med bankomaten startade i början på förra veckan.
– Sedan fixade de den och den fungerade ett par dagar. I torsdags gick den sönder igen. Om det var samma fel eller ett något annat vet jag inte, förklarar hon.
På fredagen var tekniker på plats och hade reservdelar med sig, men problemet visade sig så omfattande att ytterligare reservdelar måste beställas.
Gunilla Bengtsson säger att så omfattande fel är ovanliga.
– Normalt sett lagas ett fel inom några timmar. Men större fel kan inträffa och vi har varit med om att det tagit tre dagar, men nu kom det en helg emellan. Olägenheten för allmänheten blir ju minst lika stor på helgen, säger hon.
På måndagskvällen lämnades besked att tekniker ska komma på tisdagen klockan 9.30.
– Vi hoppas verkligen att de får ordning på den imorgon, men vi kan inte garantera något förrän teknikerna varit där, säger Gunilla Bengtsson.
Hon betonar att hon har förståelse för att folk behöver kontanter, men menar att det i många fall finns alternativ och att många banker gjort bedömningen att de inte behöver ha kontanter på alla kontor.
– Väldigt många kunder efterfrågar inte kontanter och det är en avvägning utifrån kostnad, miljö och säkerhet, säger hon.
Hon berättar att bankerna erbjuder gratis utbildningar i ny teknik, såsom mobilbanken och internetbanken.
Frilagt har sökt företrädare för Loomis som dock inte vill svara utan hänvisar till Bankomat AB:s presstjänst.
Där svarar Johanna Holst på mejl att hon beklagar att bankomaten inte fungerar och att Bankomat AB gör allt för att den ska komma igång så snart som möjligt.
Berit Önell