Hässleholms kommuns enda allsvenska lag, Vittsjö GIK:s damlag, får ett sponsoravtal med kommunen på 750 000 kronor i tre år, totalt 2,25 miljoner kronor. Musikfestivalen Torsjö live sponsras med 175 000 kronor. Det beslöt kommunledningen på onsdagen.
Tillväxtavdelningens budget för sponsring är bara på 250 000 kronor per år och räcker alltså inte långt. Pengarna tas i år istället från kommunledningens konto för oförutsedda utgifter.
– De följande åren lägger vi in sponsringen av Vittsjö GIK i budgeten. Men då får ni inte åka ur serien, förklarade kommunstyrelsens ordförande Lena Wallentheim (S) vid onsdagens presskonferens då även representanter från Vittsjö GIK var med.
Spelaren Johanna Andersson, tränaren Thomas Mårtensson, ordförande i damstyrelsen Erika Nilsson och tidigare ordföranden Anders Holmberg uttryckte sin tacksamhet över stödet.
– Det hjälper oss med bland annat kringarrangemang, marknadsföring och kanske att få in en sjukgymnast, förklarade Thomas Mårtensson.
Erika Nilsson menade att stödet också kan bidra till att laget når sin målsättning, att ta sig upp till övre halvan av allsvenskan.
– Ekonomisk stabilitet bidrar i hög grad, sa hon.
Motprestationen blir att laget marknadsför kommunen ännu tydligare än tidigare, bland annat med ett uppdaterat klubbmärke där namnet Hässleholm ingår.
– Vittsjö GIK är ett av Hässleholms kommuns starkaste varumärken, sa Lena Wallentheim.
Hon bor själv i Vittsjötrakten och medgav att hon brukar sitta på läktaren ”och skrika lite” när damlaget spelar.
Den styrande minoriteten menade att en satsning på att stärka klubben på elitnivå också gynnar breddidrotten.
Den borgerliga alliansen med Moderaterna, Kristdemokraterna och Liberalerna tyckte att det räckte med ett stöd på 250 000 kronor per år till Vittsjö GIK. Partierna reserverade sig mot beslutet och framförde att resterande pengar, 500 000 kronor per år, skulle överföras till fritidsnämndens barn- och ungdomsverksamhet som en förstärkning av verksamhetsbidraget.
– Vi tycker att det är viktigt med det här, men det är andras pengar vi hanterar och det kräver en ödmjuk inställning, sa kommunalrådet Pär Palmgren (M).
Björn Widmark (FV) ville också att bidraget – om det skulle ges – skulle sänkas till 250 000 kronor per år, men ansåg att resterande belopp skulle komma bättre till pass inom ”eftersatta kommunala kärnområden”.
När Torsjö live arrangeras för tredje gången höjs sponsor- och marknadsföringsbidraget från kommunen från 75 000 kronor till 175 000 kronor.
– De har ambitionen att bli Sveriges bäst arrangerade festival och riktar sig till medelålders och barnfamiljer, förklarade Lena Wallentheim som menar att festivalen höjer attraktionskraften för kommunen.
Festivalen satsar på kocklagad mat, olika kringarrangemang och barnaktiviteter.
I år ska konceptet utvecklas ytterligare och fler möjligheter till övernattning ska erbjudas i festivalens regi. Det handlar bland annat om uthyrning av husbilar.
Torsjö live lockade förra året cirka 5 000 personer under två dagar. I år hålls festivalen den 1-2 juli med artister som Carola, Plura, Mikael Wiehe och Ebba Forsberg med flera.
Kommunens syfte med sponsringen är främst att locka hit människor utanför kommunen, även internationellt, och helst till övernattningar eftersom det ger större intäkter.
Kommunen sponsrar också Vinslövs handbollsklubb med 100 000 kronor i år. Andra evenemang som sponsras är Junior-SM i brottning, Hästveda marknad och rockshowen Rock the night.
Hovdala International Horse Trials (internationell fälttävlan) som arrangeras i augusti får 350 000 kronor. Dessa pengar tas dock ur förra årets budget.
Kommunledningen avslöjar att det kan bli aktuellt att sponsra ytterligare ett eller två arrangemang i år.
Berit Önell