Med årets julkonsert befäste Hesslekören än en gång sin roll som en institution i stadens musikliv. Konserten bjöd på ett urval av våra mest älskade julsånger, men kören vågade sig också utanför ramarna, då den även bjöd på musik som inte direkt hör julen till.
Hesslekörens framträdanden brukar vara välbesökta. Denna gång var kulturhusets röda salong nästan fullsatt och Hesslekören uppfyllde av allt att döma publikens höga förväntningar.
– Jag har varit på alla Hesslekörens julkonserter och de blir bara bättre för varje år, sa en åhörare till Frilagt.
Med van och säker hand ledde körledaren Ingvar Albihn sin kör genom kvällens konsert. Till en början på ett skämtsamt och avslappnat sätt. I konsertens andra halvlek, då det bjöds på både psalmer och läsning av julevangeliet, valde han att avsluta med en bön om fred på jorden. Detta med tanke på den senaste tidens oro i världen, bland annat attentaten i Paris. Dona nobis pacem (Ge oss fred) blev därmed den sista sången i det ordinarie programmet.
Tre solister hade anlitats till kvällens konsert. Sofia S Albihn, som ofta medverkar i körens konserter, bjöd på en fin insats även denna gång.
Paret Per-Anders Hedlund, bas och Ethel Schelin, mezzosopran, från Malmö, gjorde Hässleholm den äran.
Orkestern bestod av Jonas Rydström på trumpet, Anna Wanselius på tvärflöjt, Fredrik Persson på bas och Jörgen Grahn på slagverk. Deras spelglädje var härlig att bevittna. Den blev särskilt tydlig när de framförde Stevie Wonders I Wish, med Sofia Albihn som solist. Både ett välfungerande ljud och ljus bidrog till en positiv helhetsupplevelse.
Hesslekören började som en renodlad damkör för 20 år sedan. Ingvar Albihn har varit ledare alltsedan starten. Nu har kören närmare 50 medlemmar och båda könen är representerade. I det tryckta programmet som delades ut i samband med konserten annonseras att det finns plats för fler som vill vara med och sjunga.
Leif Henningsson som är Hesslekörens ordförande, berättade att det redan nu går att boka biljetter till vårkonserten. Den äger rum söndagen den 24 april, då som nu i kulturhusets röda salong.
Urban Önell