På Lörups backar, inte långt från Hovdala och Trädhuset, höjer sig ett cirkustält över den omgivande betesmarken. Men det är inte en cirkus som är på besök, utan en teaterföreställning som repeteras.
Här har en brokig skara människor och livs levande hästar samlats för att göra något vackert tillsammans. De är proffs och amatörer. Några är skådespelare, andra främst dansare eller musiker. Vissa agerar som lärare, andra är elever. Några har diagnosen autism. De som tillsammans formar pjäsen kommer dessutom från flera olika länder.
Idén till det originella och nytänkande teaterkonceptet föddes i huvudet på dramapedagogen och hästtränaren Ulrika Mickels Nord, när hon börjat arbeta med autistiska barn och ungdomar.
– Allt började med extrem arbetslöshet för min del, säger hon med ett skratt.
Därför sökte hon ett jobb som hon inte tänkt sig, på Norrängsskolan i Hässleholm, trots att hon varken hade utbildning eller erfarenhet av att arbeta på en särskola. Där mötte hon människor som har olika funktionsnedsättningar, bland annat autism. Ibland har eleverna på Norrängsskolan dessutom en kombination av flera funktionshinder som de behöver lära sig att hantera.
På särskolan började Ulrika, med stöd från de andra pedagogerna, använda drama som en metod att plocka fram elevernas inneboende resurser.
– Jag använder drama som ett sätt att utveckla deras sociala förmåga. Det är inte så stor skillnad som man kan tro att jobba med autistiska elever, jämfört med andra ungdomar. Man behöver alltid vara noggrann och konkret när man arbetar med drama, oavsett vem man jobbar med.
Hon anser att drama, och att utmana eleverna, varit en framgångsrik metod trots att hon med tiden även fått tydliga meningsmotståndare.
I våras slutade Ulrika på Norrängsskolan. Nu koncentrerar hon sig på Klinten kultur, som sedan fem år tillbaka driver projektet ”Magi-muskler och fantasi-fokus” där årets föreställning ”Människohästar” ingår.
Satsningen hade inte varit möjlig utan ekonomisk support från HIF Klinten, som framför allt jobbar med handikappidrott i kommunen. Klinten kultur har också fått bidrag från Hässleholms kommun, Region Skåne med flera, men det är långt ifrån vad som egentligen behövs för att ro projektet i hamn ekonomiskt. Men det är ett faktum som Ulrika tar med ro och hennes glädje över att få arbeta med just detta går inte att ta miste på.
Årets föreställning, Människohästar, är i huvudsak skriven av regissören Mariana Araoz som är bosatt i Paris, men född i Argentina. Hon avslöjar att manuset är influerat av flera litterära verk, både klassiska, som en berättelse av bröderna Grimm, och mera moderna.
Men sättet att framföra budskapet är okonventionellt. All kommunikation i pjäsen sker utan ord, genom musik, dans, rörelse, masker och dockor. Ett bärande tema i föreställningen är spänningen mellan fattiga och rika.
Under fem år har Ulrikas elever Kristoffer Loij, Emil Nilsson, Hans Ask, Agne Ask och Jonas Wictorsson varit med i projektet. De är både skådespelare och musiker. För den senare uppgiften har slagverkaren Tina Quartey varit lärare.
– Grabbarna har verkligen utvecklats otroligt mycket i sin sociala interaktion och blivit mer avspända. Det intygar Anna Ask som är mamma till två av dem. Den insikten hos Anna tar sig praktiska uttryck. Hon och hennes man är aktivt involverade med att ro föreställningen i hamn genom att hjälpa till med att lösa en del av det praktiska som måste ordnas inför premiären.
Urban Önell
Om föreställningen: Om två veckor, den 25 juli har föreställningen premiär. Biljetter kan köpas genom Turistbyrån i Hässleholm kulturhus, via nätet eller på plats före föreställningen. För mer information om när pjäsen framförs och namn på samtliga medverkande från Klinten Kultur och Collective Masque se: www.klintenkultur.com
Om autism: ”Autism är en funktionsnedsättning som innebär att man har ett annorlunda sätt att ta in, bearbeta och tolka information. Det gör att man har svårt med socialt samspel och ömsesidig kommunikation. Man har också begränsade intressen och beteenden.” Detta får absolut inte tolkas som att alla personer med diagnosen är gjutna i samma form och att de skulle sakna utvecklingspotential. I vissa fall kan den som har diagnosen vara oerhört kunnig och kompetent på just det som han eller hon är fokuserad på. Källa: www.1177.se
.